Isterninger

Kort beskrivelse

Lad dine elever diskutere smeltetid på is ud fra denne grubletegning - er det mon den store eller den lille terning, der smelter først?

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge dette ved at bruge terninger af forskellig størrelse og måle hvor lang tid de er om at smelte. Sørg for at der er ens betingelser hele tiden. Dette vil vise, om størrelsen har betydning for, hvor hurtigt isterningerne smelter. Hvad vil der ske, hvis I gentager undersøgelsen ved forskellige temperaturer? Vil dette have betydning for hvilken isterning, der smelter først?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Den større isterning skal bruge mere energi for at smelte, fordi den har et større rumfang, og dermed mere is, der skal smeltes. Den større isterning har et større overfladeareal, så den vil hurtigere blive opvarmet af energien i omgivelserne. Hvor hurtigt den smelter afhænger af forholdet mellem overfladeareal og rumfang. Den mindre isterning har et større forhold mellem overfladeareal og rumfang end den større isterning, og vil derfor smelte hurtigst. Hvor lang tid tager 1 L is om at smelte ved stuetemperatur?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content