Is

Kort beskrivelse

Når du holder en isklump, bliver din hånd kold, og isen smelter. Er det varme, der bevæger sig fra hånden, eller kulde, der kommer fra isen?

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

Det er svært at finde anvendelige forsøg for at undersøge dette. Det kan være en hjælp at kende mere til begreberne varme og kulde. Hvad er det, der bevæger sig fra hånden til isen? Hvad er det, der bevæger sig fra isen til hånden? Hvad sker der, når I lægger mad i en fryser? Hvordan holder en fryser jeres is kolde?

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Ordet “varme” kan skabe forvirring, da det bliver brugt som både et navneord og et udsagnsord i hverdagssproget. Energi er et bedre ord. Når et stof bliver varmere, bevæger partiklerne sig hurtigere. De har mere energi. Varme genstande kan overføre energi til koldere genstande, men kolde genstande kan ikke overføre energi til varmere genstande. Energi vil blive overført fra hånden gennem skeen og videre til isen. Skeen føles kold, fordi hånden overfører energi gennem skeen og ind i isen. Hvorfor mon en træske ikke føles så kold som én i metal?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content