Gadelys

Kort beskrivelse

Gadelygter får strøm fra samme elværk. Lad eleverne diskutere, om det betyder noget, hvilken lampe der er tættest på eller længst fra elværket.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge dette ved at opstille et kredsløb med en række pærer forbundet på forskellig måde. Har afstanden fra strømkilden nogen betydning for, hvor kraftigt pærerne lyser? Hvilke forskelle er der på serieforbindelser og parallelforbindelser? Er der andet som har indflydelse på lysstyrken?

Advarsel: brug ikke genopladelige batterier, kraftige batterier eller el fra nettet.

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Det er nærliggende at tro, at strømmen starter i strømforsyningen/batteriet og løber gennem hver pære, således at den pære nærmest strømforsyningen/batteriet vil få mest strøm og dermed lyse kraftigere end pærerne længere henne i kredsløbet. Når strømmen er tilsluttet, er der strøm i hele kredsløbet samtidigt, og den er ens overalt. Pærerne modtager den samme mængde strøm. Gadelamper er forbundet parallelt, således at alle lamperne forbliver tændt, selvom én af lamperne går i stykker. Kan I forklare, hvis én af pærerne i kredsløbet lyser kraftigere end andre?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content