Forurening

Kort beskrivelse

Vi ved, at forurening er skidt. Lad dine elever diskutere deres forestillinger om forurening - fx hvor det kommer fra og hvad der forurener mest.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan bruge bøger eller internettet til at finde ud af hvilke slags affaldsprodukter, biler og fabrikker laver. Hvad med kuldioxid og vanddamp? Tror I kuldioxid og vanddamp skader miljøet? Hvad med andre ting som affald og cigaretskodder? Hvordan kan de skade miljøet? Diskuter jeres overvejelser. Der er et hav af internetsider, som kan fortælle jer mere omkring de mulige miljøskader, som forskellige affaldsprodukter kan forårsage.

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Selvom affald ser grimt ud, er det ikke alle, der opfatter det som forurening. Noget affald laver ikke alvorlig skade på miljøet. Noget affald f.eks. plastikposer gør skade i naturen ved at nedbrydes meget langsomt, men producerer kuldioxid og vanddamp ved afbrænding. Millioner af cigaretskod bliver smidt hvert år, hvilket vækker bekymring. Der er mange beviser på, at biler og fabrikker skader miljøet. Fandt I noget information om dette? Hvordan kan I hjælpe med at reducere skader på miljøet?

Grubletegninger i samme tema

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content