Grubletegning - Et æble der rådner

Kort beskrivelse

Lad eleverne diskutere, hvordan de hurtigst får et æble til at rådne. Efterfølgende kan I evt. afprøve de forskellige hypoteser, eleverne kommer op med.

Opfølgning

Har I diskuteret jeres overvejelser? Er I enige med et af udsagnene eller tænker I noget helt andet? Her er nogle ideer til, hvordan I finder ud af mere.

I kan undersøge, hvor hurtigt et æble rådner, hvis I lægger æbler på forskellige typer af jord. Hvor rådner det hurtigst? Kan I finde på metoder, som nedsætter forrådnelsen eller stopper den? Hvad sker der, hvis I pakker æblet ind i forskellige materialer f.eks. Vita Wrap eller i klude? Eller hvis I overfladebehandler det med f.eks. citronsyre? På hvilken måde har temperaturen indvirkning på forrådnelsen, eller om æblet er vådt eller tørt?

Sikkerhedsnote: Husk at vaske hænder, hvis I rører det rådne æble.

Ideer

En forsker ville måske spørge om I fandt beviser, der støtter eller underbygger jeres forklaringer? Og er der spørgsmål, der mangler at blive undersøgt?

Nogle folk tror, at æbler rådner på grund af dårligt vejr som f.eks. frost eller regn. Æbler rådner på grund af mikroorganismers (såsom bakterier) nedbrydelse af det. Det er svært at observere, fordi mikroorganismer ikke kan ses uden et mikroskop. Fugt, temperatur og pH er eksempler på faktorer, som kan påvirke mikroorganismernes nedbrydningshastighed af æblet. Hvordan kan man håndtere fødevarer, så forrådnelsesprocessen sænkes?

Hent powerpoint præsentation

Præsentationen indeholder denne og ni andre grubletegninger med samme tema, som I kan arbejde med i undervisningen.