Grubletegninger

Grubletegninger vækker interesse, skaber diskussion aktiverer elevernes hverdagsforestillinger. Søg på et fagligt emne eller brug filtrene til at finde grubletegninger.

Se mere om grubletegninger.

  • Samlinger

  • Emneord

  • Reset
Lad dine elever diskutere, hvordan man kan få planter til at 'formere sig' ud fra grubletegningen.
  • Natur og miljø
Alt liv skal bruge ilt, men hvordan får fisk og dyr i vandet adgang til ilt? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Økosystemer
Fisk findes i forskellige størrelser, og ud fra denne grubletegning kan dine elever tale om, hvordan det kan være.
  • Evolution
  • Natur og miljø
Hvilken bil er varmest - den hvide eller den sorte? Lad dine elever diskutere ud fra grubletegningen.
  • Partikler, bølger og stråling
Tal om faldhastighed og hvad denne påvirkes af ud fra grubletegningen, som lægger op til en snak om hvad kroppens højde og vægt har af betydning for en udspringer.
  • Jorden og solsystemet
Hvilke faktorer kan have betydning for, hvordan genstande glider ned ad skråninger? Tal om det ud fra grubletegningen - Hvilke faktorer gør en forskel? Efterfølgende kan I bygge en model af en skiløjpe i sne eller knust is og lade forskellige genstande glide ned. Kan I selv påvirke hastigheden, når I står på ski?
  • Lyd og bevægelse
Brug grubletegningen til at tage en snak om bevægelse, friktion og naturens kræfter. Efter eleverne har diskuteret tegningen, kan I teste nogle af deres hypoteser.
  • Lyd og bevægelse
Lad dine elever diskutere ud fra denne grubletegning, hvad der ville ske, hvis et rumskib løb tør for brændstof i rummet.
  • Jorden og universet
Hvis en astronaut lægger en månesten i vand, synker den så? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen som en måde at behandle tyngdekraft.
  • Jorden og universet
Hvilket fly kommer hurtigst frem - det, der accelererer hurtigst, eller det, der har den højeste tophastighed? Lad dine elever diskutere dette og efterfølgende lave en undersøgelse, der kan vise det.
  • Lyd og bevægelse
Når man laver en højder i fodbold, kan man altid være sikker på at bolden kommer ned igen - eller kan man? Lad eleverne diskutere, om det teoretisk set ville være muligt at sparke en bold så hårdt, at den ikke kommer ned igen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr
Hvor ondt gør det at blive trådt over tæerne af en elefant? Brug denne grubletegning til at tale om vægtfordeling og areal.
  • Jorden og universet
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegningen viser et kredsløb, men hvordan virker det egentlig? Lad først eleverne diskutere dette og byg herefter kredsløbet for at undersøge det.
  • Energiomsætning
Er det væske eller fast form, og hvad definerer egentlig en væske? Lad dine elever tale om dette og udfordre deres hverdagsforestillinger med denne grubletegning.
  • Stoffer og stofkredsløb
Brug denne grubletegning til en snak om hvor meget væsker og gasser fylder, og hvordan de kan komprimeres.
  • Stoffer og stofkredsløb
Hvor mange grundstoffer består en omgang røræg af? Brug grubletegningen til at diskutere dette og til at tale om grundstoffer og kemiske forbindelser.
  • Partikler, bølger og stråling
  • Stoffer og stofkredsløb
Denne grubletegning indgår i samlingen Stoffers egenskaber og kan med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger bruges som igangsætter til emnet, og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
  • Vand luft og vejr
Solen giver energi, men nogle gange kan man også blive søvnig af at ligge ude i solen. Lad dine elever diskutere, hvordan solbadning og energiniveau hænger sammen.
  • Energiomsætning
Skip to content