Grubletegninger

Grubletegninger vækker interesse, skaber diskussion aktiverer elevernes hverdagsforestillinger. Søg på et fagligt emne eller brug filtrene til at finde grubletegninger.

Se mere om grubletegninger.

  • Samlinger

  • Emneord

  • Reset
Lad dine elever tale om hvad der får et søm til at ruste eller ikke. De skal danne deres egne argumenter og lytte til hinanden.
  • Stoffer og stofkredsløb
Brug denne grubletegning til at tale om syre og forekomsten af syrer i fx madvarer.
  • Stoffer og stofkredsløb
Diskutér, hvor effektive forskellige filtre er til at rense muddervand. Bagefter kan I teste hypoteserne, f.eks. bomuld, en fin si, forskellige tykkelser af filterpapir osv.
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegningen lægger op til en snak om massefylde og vægt ud fra spørgsmålet om hvad der sker med vægten af en kop the, når man opløser en skefuld sukker i den.
  • Stoffer og stofkredsløb
Varme og kulde kan påvirke og ændre stoffer. Luft er en gasart, men hvad sker der, når den bliver kølet ned - udvider den sig, skrumper den, eller beholder den sin massefylde?
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegningen sætter gang i refleksionerne om hvad der egentlig sker, når det lys brænder. Lad dine elever tale om hvad der sker med stearin og væge.
  • Stoffer og stofkredsløb
Salt kan opløses i vand, men hvad betyder vandets temperatur for opløsningsevnen? Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
  • Stoffer og stofkredsløb
Tal om vægt og massefylde ud fra denne grubletegning om smeltende is.
  • Stoffer og stofkredsløb
Denne grubletegning handler om syreregn og lægger op til en snak om, hvordan sur regn påvirker bjerge og bygninger.
  • Stoffer og stofkredsløb
Denne grubletegning lægger op til en snak om hvordan planter optager nærring, så de kan vokse. Lad eleverne tale om dette ud fra spørgsmålet om hvad der sker med en plantes vægt, når den vokser.
  • Natur og miljø

Æg

Når et fugleæg er lagt, vokser det ikke i størrelse, selvom fugleungen vokser. Lad eleverne diskutere, om ægget bliver tungere, lettere eller holder sin vægt, mens fugleungen vokser.
  • Stoffer og stofkredsløb
Hvad mon der sker med et frø, når en plante begynder at vokse? Lad dine elever diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Natur og miljø
De fleste mennesker ved, at grønne planter behøver lys for at gro. Lad dine elever diskutere, om det forholder sig ligesådan for frø.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
Det ser ud til at planter i naturen altid vokser med stænglen opad, uanset hvordan frøet lander på jorden. Lad eleverne diskutere dette fænomen ud fra grubletegningen.
  • Natur og miljø
  • Naturgrundlag og levevilkår
Bønneplanter vokser ofte i spiraler, men hvilken vej vokser de og hvorfor?
  • Økosystemer
Lad dine elever tale om, hvad der for en arm til at strække og bøje sig. Brug som en intro til at tale om kroppens muskler og sener.
  • Mennesket
Hvad sker der med blodcirkulationen, når man står på hovedet? Lad eleverne tale om blodcirkulation ud fra grubletegningen.
  • Celler, mikrobiologi og bioteknologi
  • Mennesket
Tal om hvordan forskellige dyr reproducerer sig ud fra denne grubletegning, som lægger op til en snak om hvorfor mennesker egentlig ikke lægger æg.
  • Evolution
  • Mennesket
  • Natur og miljø
Skip to content