Elever bygger en model af hjerte og lunger

Undersøg hjerte-/lungekredsløbet

10-20 lektioner

Uddannelsestrin

Undersøg hjerte-/lungekredsløbet

10-20 lektioner

Aktiviteter i forløbet

Aktiviteter
Byg en model af lungerne med dine elever og giv dem en forståelse for, hvordan lungerne er opbyggede og fungerer.
Aktiviteter
Ved hjælp af modellervoks skal eleverne bygge en model af hjerte-/lungekredsløbet. De lærer om blodets vej rundt i det store og det lille kredsløb.
Aktiviteter
I dette forløb tjener hjertedissektionen det formål at skulle engagere eleverne og bringe deres forforståelse i spil.
Aktiviteter
En 'fremlæggelseskarrusel' understøtter dialog og aktiv deltagelse hos eleverne. Her bruges det som en del af et forløb om hjerte-lunge-lunge-kredsløbet, men det kan også bruges som et generelt værktøj til fremlæggelse.
Aktiviteter
Omsæt viden til bevægelse, når I tegner blodets vej som en sti af kridt på gulvet, som I kan følge.
Aktiviteter
Denne aktivitetsvejledning skal ses i sammenhæng med aktivitetsvejledningen ‘Undersøg puls’, da de er vejledning til dele af samme aktivitet - men med hver deres fokus.
Aktiviteter
Eleverne opnår ny viden om lungernes opbygning og funktion ved at lytte til lærerens præsentation.
Aktiviteter
Eleverne arbejder med at lave begrebskort om hjerte-lunge-kredsløbet. Sådan lærer de forskellige fagbegreber og hvordan de hænger sammen.
Aktiviteter
Lav et memory-spil med fagord. Dette eksempel handler om hjerte-/lungekredsløbet, men det kan varieres med alle mulige forskellige områder.
Aktiviteter
Undersøg puls sammen med dine elever og bliv klogere på, hvordan hjerte-lungekredsløbet virker. Aktiviteten er én ud af flere om dette emne.
Didaktisk ressource
Elevarket støtter eleverne i at arbejde med fire slags spørgsmål: fakta-, forklaring og forståelses-, holdning og vurderingsspørgsmål og handlingsspørgsmål.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skip to content