Sneklædte bjerge

The Iceman - Manden der kan overleve i is

7-10 lektioner

Uddannelsestrin

The Iceman - Manden der kan overleve i is

7-10 lektioner

Aktiviteter i forløbet

Aktiviteter
Gennem hele forløbet har eleverne arbejdet med en hypotese. Forløbet afrundes med at genbesøge den oprindelige hypotese og kigge på, hvad de har lært.
Aktiviteter
I denne aktivitet skal eleverne undersøge, hvad temperatursans er. De skal bruge deres sanser til at mærke forskel på vands temperatur.
Aktiviteter
For at holde varmen i arktis skal kroppen isoleres. Men hvad er bedst til at at holde kroppen varm i ekstrem kulde? Dette skal eleverne forklare ved at simulere et polarmiljø, så de kan undersøge effektiviteten af forskellige typer isolationsmaterialer.
Aktiviteter
Når du putter din hånd ned i koldt vand, begynder du at fryse, men hvad betyder det, at vand fryser? I denne aktivitet skal eleverne se vand skifte tilstandsform fra flydende til fast og lære om to af vands tilstandsformer.
Aktiviteter
I denne aktivitet undersøger vi vands sidste tilstandsform - damp eller gas. Vanddamp er vand i gasform. Vi kan ikke se vanddamp, da vandmolekylerne bevæger sig frit i luften. Men vi kan se skyer og tåge, og det kan vi bruge til at forklare vands tredje tilstandsform.
Aktiviteter
Vi har lært en del om is og vand og kulde. Kun helt specielle dyr kan overleve ved de ekstreme temperaturer i polarklima. Denne test stiller skarpt på, hvilke dyr der kan overleve - og hvordan de holder varmen. Måske kan du bruge din viden fra de andre aktiviteter til at svare rigtigt på spørgsmålene?

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.