Skriv til astra@astra.dk
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen, og det er udviklet som en del af fejringen af H.C. Ørsted.
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb fra Astra.
Engagér eleverne med udgangspunkt i deres forforståelse:
Snak med eleverne om, hvad de ved om elektricitet. Hvor får man elektricitet fra? Hvordan har de tidligere arbejdet med elektricitet? Lad dem forklare med egne ord.
Brug også gerne grubletegningerne til at aktivere deres hverdagsforestillinger om elektricitet.
I Undersøg-fasen samler eleverne flere erfaringer med elektriske kredsløb ved selv at prøve sig frem med små øvelser. Samtidig bygger de videre på deres viden.
Det er vigtigt, at der undervejs er mulighed for at eleverne kan diskutere. Det kan fx ske, ved at eleverne præsenterer og diskuterer deres forslag til afprøvninger med hinanden og på klassen, før de prøver dem af. De kan også sammenligne deres resultater med de andres og diskutere hinandens forklaringer.
Forslag til elevernes arbejde:
Lad eleverne dele deres løsningsforslag med hinanden, hvis nogle af grupperne har udfordringer. Saml op til sidst ved fx at lade eleverne præsentere og diskutere deres løsninger på klassen.
Lad dem gøre sig yderligere erfaringer med grubletegninger for mere uddybende faglige diskussioner og undersøgelser.
Læg mærke til:
I Forklar-fasen arbejder eleverne med deres naturfaglige forklaringer ved at koble deres undersøgelseserfaringer sammen med faglige begreber og sammenhænge for elektricitet.
Eleverne skal skrive/tegne deres egne naturfaglige forklaringer. Lidt forenklet kan man sige, at en naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand. Første sætning skal være en påstand, der opsummerer, hvad forklaringen handler om. Resten af teksten giver evidens for det, der forklares.
Eleverne arbejder videre med deres problemstillinger og relaterer dem til andre sammenhænge. De kan lave nye undersøgelser, læse, se film osv. Læreren hjælper med at bygge bro til andre dele af faget.
Eleverne kan arbejde videre med:
Når eleverne arbejder med forløbet, kan de komme ind på følgende faglige områder:
Der løber kun en strøm, når der er et kredsløb.
Man bruger + og -, når man taler om elektricitet.
Nogle materialer leder elektrisk strøm bedre end andre.
Advarsel: Brug aldrig strøm fra stikkontakten/elnettet eller genopladelige batterier.
Det er vigtigt, at eleverne gennem deres undersøgelser indsamler data/evidens, får lov at tænke selv samt får mulighed for at diskutere og sammenligne fremgangsmåder og resultater med hinanden. Kommunikation og diskussion aktiverer adskillige tankeprocesser og bidrager til dybdelæring. Der må derfor ved planlægningen af undersøgelserne sættes tid af, så eleverne kan kommunikere og diskutere undervejs.
Støt og vejled eleverne undervejs i arbejdet med naturfaglige forklaringer og på deres brug af fagord. Det er en god ide også at lade dem illustrere deres forklaring. Mind dem om nogle af de undersøgelser, de har udført. I den faglige forklaring ‘Et elektrisk kredsløb er et sammenhængende system, strømmen kan løbe i’ kan de fx bruge deres resultater og refleksioner fra opbygningen af forskellige kredsløb samt deres viden om, hvilke materialer strøm kan løbe igennem.
Forløbet kan anvendes som udgangspunkt for en faglig refleksion og diskussion i fagteamet. Det kunne være, hvordan arbejdet med 5E-modellen kan bidrage til at arbejde med undersøgelsesbaseret undervisning i naturfagene generelt. Det kunne også være, hvilke løft i elevernes naturfaglige arbejde der især er observeret i forbindelse med det konkrete forløb.
Forløbet er beskrevet ved at gennemløbe 5E-modellens faser Engagér, Undersøg, Forklar samt Udvid og bearbejd. Evaluér-fasen er integreret i de enkelte faser. Man kan vælge at lave flere “loop”, så man fx går fra Undersøg-fasen til Forklar-fasen flere gange. Dog er det vigtigt, at eleverne gør sig undersøgelseserfaringer, før undervisningen bliver forklaringsrettet.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for fysik/kemi
Disse er centrale:
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
Skriv til astra@astra.dk
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.