Skriv til astra@astra.dk
I dette forløb arbejdes der med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater.
Forløbet er struktureret efter 5E-modellen. Hvis det er første gang, du underviser efter denne model, så læs mere om den her.
Der er små øvelser i forløbet, hvor der er brug for pære med fatning, batteri, batteriholder, miniledninger, kontakt samt materialer som fx plast, træ og forskellige metaller. Derudover er der materialelister i de tilknyttede aktiviteter.
Tag afsæt i elevernes forforståelse:
Lad eleverne gøre sig yderligere erfaringer ved hjælp af tre grubletegninger, der sætter deres tanker i gang og aktiverer deres nysgerrighed.
Med udgangspunkt i forundring eller problemstillinger opstiller eleverne små hypoteser, som de undersøger på forskellige måder. De indsamlede resultater registreres systematisk. I Undersøg-fasen samler eleverne flere erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer ved selv at prøve sig frem med små øvelser.
Det er vigtigt, at der undervejs er mulighed for, at eleverne kan diskutere. Det kan fx ske, ved at eleverne præsenterer og diskuterer deres forslag til afprøvninger med hinanden og på klassen, før de prøver dem af. De kan også sammenligne deres resultater med de andres og diskutere hinandens forklaringer.
Forslag til elevernes arbejde:
Lad eleverne dele deres løsningsforslag med hinanden, hvis nogle af grupperne har udfordringer. Saml op til sidst ved fx at lade eleverne præsentere og diskutere deres løsninger på klassen.
Lad dem gøre sig yderligere erfaringer med de tre grubletegninger for mere uddybende faglige diskussioner og undersøgelser.
Eleverne kommunikerer deres nye viden og færdigheder ved at beskrive, argumentere og forklare. Elevernes forståelser bliver eksplicitte, og læreren bidrager med at introducere nye ord, begreber og modeller og udfordre elevernes forståelser.
I Forklar-fasen arbejder eleverne med deres naturfaglige forklaringer ved at koble deres undersøgelseserfaringer sammen med faglige begreber og sammenhænge for elektricitet.
Eleverne skal skrive/tegne deres egne naturfaglige forklaringer. Lidt forenklet kan man sige, at en naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand. Første sætning skal således være en påstand, der opsummerer, hvad forklaringen handler om. Resten af teksten giver evidens for det, der forklares.
Eleverne arbejder videre med deres problemstillinger og relaterer dem til andre sammenhænge. De kan lave nye undersøgelser, læse, se film osv. Læreren hjælper med at bygge bro til andre dele af faget.
Evaluering forstås både som elevernes og lærerens løbende og afsluttende evaluering. Evaluering er derfor integreret i alle faser af undervisningen. Hensigten er, at eleverne får feedback, som støtter deres læring i forhold til de opsatte mål.
Evaluering er integreret i de enkelte faser under ‘Læg mærke til’.
Når eleverne arbejder med forløbet, kan de komme ind på følgende faglige områder:
Advarsel: Brug aldrig strøm fra stikkontakten/elnettet eller genopladelige batterier.
Det er vigtigt, at eleverne gennem deres undersøgelser indsamler data/evidens, får lov at tænke selv samt får mulighed for at diskutere og sammenligne fremgangsmåder og resultater med hinanden. Kommunikation og diskussion aktiverer adskillige tankeprocesser og bidrager til dybdelæring. Der må derfor ved planlægningen af undersøgelserne sættes tid af, så eleverne kan kommunikere og diskutere undervejs.
Støt og vejled eleverne undervejs i arbejdet med naturfaglige forklaringer og i deres brug af fagord. Det er en god ide også at lade dem illustrere deres forklaring. Mind dem om nogle af de undersøgelser, de har udført. I den faglige forklaring ‘Et elektrisk kredsløb er et sammenhængende system, strømmen kan løbe i’ kan de fx bruge deres resultater og refleksioner fra opbygningen af forskellige kredsløb samt deres viden om, hvilke materialer strøm kan løbe igennem.
Forløbet er beskrevet ved at gennemløbe 5E-modellens faser Engagér, Undersøg, Forklar samt Udvid og bearbejd. Evaluér-fasen er integreret i de enkelte faser. Man kan vælge at lave flere “loop”, så man fx går fra Undersøg-fasen til Forklar-fasen flere gange. Dog er det vigtigt, at eleverne gør sig undersøgelseserfaringer, før undervisningen bliver forklaringsrettet.
https://astra.dk/didaktisk_ressource/5e-modellen/
Forløbet kan anvendes som udgangspunkt for en faglig refleksion og diskussion i fagteamet. Det kunne være, hvordan arbejdet med 5E-modellen kan bidrage til at arbejde med undersøgelsesbaseret undervisning i naturfagene generelt. Det kunne også være, hvilke løft i elevernes naturfaglige arbejde der især er observeret i forbindelse med det konkrete forløb.
I dette forløb arbejdes der med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for natur/teknologi
Disse er centrale:
Efter 4. klasse
Undersøgelse -> Undersøgelser i naturfag
Modellering -> Teknologi og ressourcer
Kommunikation -> Ordkendskab
Efter 6. klasse
Undersøgelse -> Undersøgelser i naturfag
Undersøgelse -> Teknologi og ressourcer
Kommunikation -> Formidling
I dette forløb arbejdes der med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare egne undersøgelser og resultater. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
Skriv til astra@astra.dk
I 2020 blev både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund markeret under overskriften HCØ2020. Som det nationale naturfagscenter samlede Astra børnehaver, skoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark i fejringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)