En webside, hvor man kan indtaste informationer om kost

Sammensæt sund kost hjemmefra

5-6 lektioner

Klassetrin

Info om forløbet

5-6 lektioner

Udskoling

Biologi

Aktiviteter i forløbet

Aktiviteter
Eleverne får en case, de skal forhold sig til, og som de skal undersøge kostsituation og aktivitetsniveau ud fra. Det er således ikke dem selv, der skal hverken analyseres eller planlægges ud fra, men derimod et virkelighedsnært eksempel - her den fiktive person Ivan.
Aktiviteter
Eleverne skal op fra stolene og ud i køkkenet for at tage et billede af en varedeklaration, som kan indgå i klassens analyse af ingredienser og næringsindhold i fødevarer.
Aktiviteter
Hvor meget energi er der i forskellige energigivende næringsstoffer? Eleverne skal have basal ernæringsteori gennemgået, hvorefter de skal have aktiveret deres forforståelser, idet de skal gætte på hvor meget energi der er i de forskellige næringsstoffer. Til sidst undersøger de selv, hvad det reelle energiindhold er.
Aktiviteter
Eleverne skal holde varedeklarationer op mod de officielle kostråd, så de får anledning til at forholde sig til kostrådene. De arbejder i grupper, så de dels får lejlighed til at tale sammen og dermed få fagsproget “taget i brug”, og dels har en vis variation i de fødevarer, de sammenligner med kostrådene.
Aktiviteter
Eleverne skal sammensætte en dags kost til en fiktiv person og argumentere naturfagligt for valgene, så de får lejlighed til at sætte deres viden om energi i fødevarer, energibehov og aktivitetsniveau i spil.
Aktiviteter
Få introduktion til centrale fagord om energibehov og næringsindhold i fødevarer og lær, hvor du finder pålidelig information om kost, ernæring og energibehov.
Aktiviteter
Eleverne kommer op fra stolene og ud i køkkenet, for så hurtigt de kan at hente fødevarer, de mener, lever op til de krav, lærerens spil-instruks giver.
Aktiviteter
Eleverne får en klar idé om, hvad det vil sige at argumentere naturfagligt, så de er klædt på til at argumentere naturfagligt for deres valg bag Ivans kost.
Aktiviteter
Giv eleverne lejlighed til at genopfriske betydningen af centrale fagord, så de har dem frisk i hukommelsen, når de gruppevist skal bruge fagordene i deres naturfaglige forklaringer af valgene bag Ivans kost.
Aktiviteter
Eleverne får en tilbagemelding på deres digitale præsentationer af den kost, de har sammensat til Ivan. De får samtidig lejlighed til at rette op på eventuelle misforståelser, huller eller gå et spadestik dybere i stoffet efter lærerens vurdering.

No results found.

Modtag Astras nyhedsbrev

Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content