Skriv til astra@astra.dk
Mejeriprodukter er et eksempel på bioteknologi, som findes i elevernes hverdag. Undervisningsforløbet har en undersøgende tilgang til mejeriprodukter, hvor eleverne fremstiller surmælksprodukter ved at eksperimentere med mikroorganismers vækst og vækstbetingelser. Der sættes fokus på fermenteringsprocesser, og mejeriproduktion sættes i teknologihistorisk perspektiv.
Formålet med undervisningsforløbet er dels, at eleverne lærer, at bioteknologi findes i deres hverdag, dels at de via en undersøgende tilgang fremstiller mejeriprodukter og endelig sætter den moderne mejeriproduktion i perspektiv.
Læringsmål: Eleverne kan redegøre for, hvordan mejeriproduktion er et eksempel på bioteknologi
Læringsmål:
Eleverne kan undersøge mikroorganismers betydning i fremstilling af mejeriprodukter
Uddybende læringsmål for modulerne:
Læringsmål: Eleverne kan forklare fermenteringsprocesser ved hjælp af fremstilling af mejeriprodukter
Læringsmål:
Eleverne kan sammenligne “husholdnings-” og industriel fremstilling af mejeriprodukter under inddragelse af teknologihistoriske perspektiver
Uddybende læringsmål for modulet:
Og/eller
Læringsmål:
Opsamlende for hele forløbet men især i forhold til disse læringsmål:
Eleverne kan redegøre for, hvordan mejeriproduktion er et eksempel på bioteknologi
og
Eleverne kan undersøge mikroorganismers betydning i fremstilling af mejeriprodukter
og
Eleverne kan forklare fermenteringsprocesser ved hjælp af fremstilling af mejeriprodukter
Undersøgelser i naturfag fase 2
Undersøgelse, celler, mikrobiologi og bioteknologi fase 2:
Undersøgelse, celler, mikrobiologi og bioteknologi fase 3:
Perspektivering, celler, mikrobiologi og bioteknologi fase 1
Læseplanen for biologi nævner så forskellige elementer som genteknologier og gæringsprocesser i sammenhæng med både landbrug, fødevare- og medicinalindustri.
Eksemplet her fokuserer på ét nedslagspunkt, nemlig bioteknologi i forbindelse med fremstilling af mejeriprodukter. Derfor er de bioteknologirelaterede målpar fra Fælles Mål nedbrudt til læringsmål for et undervisningsforløb om fremstilling af mejeriprodukter. Således er det blot én retning ud af mange, som et bioteknologiforløb kunne bevæge sig i – og det er vigtigt at læse læringsmålene som eksempler.
Læs om teknologi i forbindelse med mejeriproduktion i Østafrika – et projekt med bl.a. DANIDA og DTU: Afrikansk kamelmælk bliver mere sikker med dansk viden.
Forløbet er en del af et bioteknologisk progressionsforløb. Hvert forløb bidrager med hver sin vinkel på mælk (mejeriprodukter).
Mejeriprodukter er et eksempel på bioteknologi, som findes i elevernes hverdag. Undervisningsforløbet har en undersøgende tilgang til mejeriprodukter, hvor eleverne fremstiller surmælksprodukter ved at eksperimentere med mikroorganismers vækst og vækstbetingelser.
Skriv til astra@astra.dk
No results found.
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)