Skriv til astra@astra.dk
Det er i mange situationer vigtigt med en hurtig reaktionstid, eksempelvis i trafikken, i mange sportsgrene, til computerspil m.m.
Når unge vil optimere deres menneskelige formåen, er søvn er meget vigtig faktor. Andre faktorer er træning og kost. For at blive bedre er det vigtigt, at man kan opsamle data på sammenhængen mellem reaktionstid og disse faktorer, så man kan se, om det er træning, kost eller søvnvaner, der har indflydelse på ens præstation.
I dette forløb arbejder eleverne med opsamling af data på sammenhængen mellem reaktionstid og forskellige faktorer. Ved brug af micro:bit designer de deres eget udstyr til opsamling af disse data.
Få tips og tricks til brug af micro:bits generelt på Vejen til teknologien.
Forløbet er bygget op efter 5E-modellen. I forløbet indgår 6 aktiviteter, og der er tænkt en progression ind i disse aktiviteter. Således er aktiviteten ‘Leg med tal’ en meget simpel aktivitet om reaktionstid, hvorefter eleverne kan arbejde videre med ‘Hurtig på tasterne’ og ‘Tab og grib’, som også handler om reaktionstid.
Start forløbet op med den lille øvelse Hastigheden af et nervesignal, som en ‘breaker’ til, hvad reaktionstid er.
Tal med eleverne om reaktionstid. Hvad er det? Hvad tror de, der har betydning for deres reaktionsevne? Tag udgangspunkt i deres egne ønsker – kunne de tænke sig at forbedre deres reaktionsevne?
I snakken kan du inddrage disse pointer:
Eleverne skal arbejde med grundlæggende programmering af micro:bit i forhold til kendte hverdagsfænomener som kropstemperatur og lys.
Lad eventuelt nogle af eleverne arbejde med den ene aktivitet, mens andre elever arbejder med den anden aktivitet. Sammenlign elevernes resultater – hvilken programmering kom de frem til? Hvor høj temperatur kunne de opnå? Hvor lavt lys kunne de læse ved?
Eleverne arbejder videre med deres forståelse af programmering, og hvad en micro:bit er og kan. De programmerer en micro:bit til tre målinger af reaktionstid, hvor den første aktivitet er meget simpel, så eleverne er sikre på succes.
Med disse to aktiviteter udvider eleverne deres forståelse af, hvad en micro:bit kan bruges til, og de udvikler måleudstyr til andre former for reaktioner.
Forløbet er bygget op efter 5E-modellen. I forløbet indgår 6 aktiviteter, og der er tænkt en progression ind i disse aktiviteter. Således er aktiviteten ‘Leg med tal’ en meget simpel aktivitet om reaktionstid, hvorefter eleverne kan arbejde videre med ‘Hurtig på tasterne’ og ‘Tab og grib’, som også handler om reaktionstid.
Sværhedsgraden i aktiviteterne afhænger af, hvilke frihedsgrader underviseren benytter. Arbejder I efter en struktureret eller en guidet model, eller er frihedsgraden åben? I aktiviteterne er selve tastevejledningen tilrettelagt meget struktureret for at sikre, at eleverne oplever en succes med aktiviteten.
Børn og unge har mange naturlige grænser. Hvor hurtigt kan de reagere, hvad er deres formåen, hvor lidt søvn kan de klare sig med, og hvordan reagerer de på lys og kost?
Skriv til astra@astra.dk
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.