Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen. Hvis det er første gang, du arbejder med engineeringforløb, så er det vigtigt, at du ser de animerede lærervejledninger under de enkelte delprocesser herunder. Læs mere om engineeringmetoden.
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb fra Astra. Forløbet ligger i naturlig forlængelse af forløbene Mærkelige magneter, Slut strømmen til og Ellevilde elektromagneter. Det er en forudsætning for elevernes udbytte af forløbet, at de har kendskab til magnetisme og kredsløb.
Det er ikke kranen eller styrken i kranen, der er fokus i dette forløb, men konstruktion af en elektromagnet. Elektromagneten skal kunne tændes og slukkes og dermed løfte og slippe en last af klips, søm, nåle eller lignende produkter af jern eller andre magnetiske materialer. Det vil være oplagt i forlængelse af forløbet at arbejde videre med stabile konstruktioner.
Krav:
Efter forløbet udfylder eleven metodekortet ‘Samtaleark til evaluering’. Du udfylder selv samme ark, men det er elevens ark, der danner udgangspunkt for samtalen. Bagefter noterer eleven vigtige pointer fra dine noter/dit ark. Eleven afleverer en kopi af arket til dig.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform.
I dette forløb skal eleverne anvende deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Der er fokus på at eleverne, med deres viden, udvikler idéer, der ender ud i at de bygger og tester deres egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for natur/teknologi
Disse er centrale:
Efter 4. klasse
Efter 6. klasse
Elektromagneter kan gøres stærkere og svagere og kan helt slukkes – det kan stationære magneter ikke. Eleverne kan konstruere kraner, der benytter elektromagneter.
Undersøgelse af kompetencebehov blandt naturfagslærere i grundskolen har vist, at lærerne ønsker hjælp til at inddrage teknologi og innovation i undervisningen.
Anvend eventuelt dette forløb som udgangspunkt for en diskussion i dit fagteam eller læringsfællesskab om mulighederne for, at dette engineeringforløb inkluderer teknologi og innovation i undervisningen.
Forløbet er struktureret som et engineeringforløb, hvor eleverne skifter mellem forskellige arbejdsprocesser under deres arbejde med at bygge en elektromagnetisk kran. Som lærer har du mange muligheder for at åbne forløbet mere op, afhængigt af elevernes og egen erfaring med engineeringforløb. For nogle elevgrupper vil udlevering af udfordringen være tilstrækkelig.
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og kredsløb til at bygge en kran, der automatisk kan slippe sin last af papirklips. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.