For at holde styr på alverdens levende organismer er de sat i system, der er udformet af forskere. Den svenske botaniker Carl von Linné udviklede et system allerede i 1735, og hans måde at systematisere og navngive på har været anvendt siden. Carl von Linné fandt på en måde at sortere dyr og planter, så de, der ligner hinanden, blev samlet i grupper.
Det system kalder vi i dag klassifikation. Eleverne arbejder med begrebet og laver aktiviteter, der uddyber deres forståelse af klassifikation.
Lav en ganske kort introduktion til ordet ‘klassifikation’. Det at sortere noget efter karaktertræk eller egenskaber, at ordne objekter i klasser. Eleverne laver en aktivitet med deres egne sko, der kickstarter deres forståelse af klassifikation. Find aktiviteten ude til højre.
Bed eleverne (i grupper og uden hjælpemidler) notere mindst 10 levende organismer, de kan komme i tanke om. Sæt evt. en tidsramme på. Herefter skal eleverne, fortsat uden brug af hjælpemidler, udarbejde en klassifikation af deres organismer. Referér til sko-øvelsen, så de kan se sammenhængen.
De skal notere egenskaber ved dyrene, som, de mener, kan benyttes som grundlag for klassifikationen. De skal opdele de større grupper i mindre rækker – og i endnu mindre klasser – præcis som de gjorde med skoene. Lad dem præsentere deres forslag for hinanden.
Eleverne arbejder med en aktivitet, hvor de får kendskab til Carl von Linné, laver øvelser, der viser dem, hvordan hans system fungerer, og hvordan mælkesyrebakterier klassificeres.
I Masseeksperimentet 2018 skulle eleverne på jagt efter mælkesyrebakterier. Det gjorde de ved at indsamle dele fra diverse planter. Eleverne går i dybden med den plante, de fandt. Hvis I ikke deltog i Masseeksperimentet, kan du lade eleverne indsamle en plante fra naturen omkring skolen, som de arbejder med. Eleverne skal arbejde med aktiviteten ‘Klassifikation af en plante’.
Jordens levende organismer sættes i systemer, der er udarbejdet af forskere. I denne aktivitet får eleverne kendskab til, hvad riger er. De udvikler en tidslinje, hvor de mest betydningsfulde forskere indenfor klassifikation nævnes. Og de arbejder med organismer og riger, hvor de angiver mindst fem fælles karaktertræk for hvert rige.
5E er en model, der bruges til at stilladsere det undersøgende arbejde gennem fem faser:
Den svenske botaniker Carl von Carl von Linné udviklede et system for at holde styr på alverdens levende organismer, og hans måde at systematisere og navngive på har været anvendt siden. Carl von Linné fandt på en måde at sortere dyr og planter, så de, der ligner hinanden, blev samlet i grupper.
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)