Skriv til astra@astra.dk
Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Det kræver viden om fx kroppens reaktioner, knogler og kredsløb.
I første omgang får eleverne dog til opgave at træffe beslutningerne uden disse forudsætninger. Derefter kommer de gennem et forløb, som klæder dem fagligt på til måske at ændre deres umiddelbare vurdering. Gennem forløbets aktiviteter får eleverne samtidig viden om førstehjælp og førstehjælpsteknikker, som de kan bruge, hvis uheldet en dag er ude.
Aktivitetsvejledninger og tilhørende modeller finder du som PDF-filer i boksen til høje. De tre aktiviteter under ‘Udvid’ ligger herunder som links.
Forløbet kan gemmeføres på 2 lektioner uden ‘udvid’ aktiviteterne, og på 8 lektioner med de 3 aktiviteter der ligger under ‘udvid’.
I løbet af et splitsekund har en fredelig dag udviklet sig til et ægte drama. Uheldet er ude, og dine elever står midt i trafikuheldets kaos. Nu skal der træffes en hurtig beslutning: Hvem skal reddes først og hvorfor?
Gennemfør de to aktiviteter i aktivitetsplanen ‘Store og små pupiller’ og ‘Hvad sker der, når en knogle brækker‘. Aktiviteterne gør eleverne klogere på nogle af de ting, de kan kigge efter, når de skal vurdere, hvad de skal gøre.
Hvorfor er det vigtigt at lære førstehjælp? Børn helt ned til 12 års alderen er stærke nok til at genoplive en voksen med hjertestop, så det er vigtigt at lære om hjerte-/lungeredning.
Hos Dansk råd for genoplivning kan du bestille undervisningsmaterialer og finde film om førstehjælp.
Udvid forståelsen af kroppen med de tre aktiviteter ‘Hjertedissektion’, ‘Byg en model af lungerne’ og ‘Undersøg din puls’.
Det er op til dig, hvor meget tid du vil bruge på denne delproces. Eksempelvis kan dissektionsaktiviteten udvides med andre typer organer og andre typer dyr.
Gennemgå med eleverne, hvad de har lært, ved at gennemgå aktivitet 1 igen. Ville eleverne gribe håndteringen af trafikuheldet anderledes an med den viden, de har nu?
Eleverne skal igen lave en præsentation ved brug af plancher eller modeller hvor de viser, hvad de ville gøre anderledes og hvorfor.
Undersøgelseskompetencen, ”Krop og Sundhed”, fase 2
Færdighedsmål: Eleven kan undersøge bevægeapparat, organer og organsystemer ud fra biologisk materiale
Vidensmål: Eleven har viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø
Modelleringskompetencen, ”Krop og sundhed”, fase 1
Færdighedsmål: Eleven kan med modeller forklare funktionen af og sammenhængen mellem skelet, muskler, sanser og nervesystem.
Vidensmål: Eleven har viden om sammenhænge mellem stimuli og respons.
Læs mere om førstehjælp til og for børn på Boerneliv.org.
Materialet er henvendt til indskoling og mellemtrin, men kan sagtens bruges som inspiration til undervisning i udskolingen.
5E er en model, der bruges til at stilladsere det undersøgende arbejde gennem fem faser:
Hurtige og målrettede beslutninger kan redde liv. Når der sker en ulykke, og man skal yde førstehjælp, er det vigtigt at vide, hvad man skal gøre, i hvilken rækkefølge det skal gøres og hvorfor. Få et fagligt forløb om førstehjælp her.
Skriv til astra@astra.dk
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)