Skriv til astra@astra.dk
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og spoler til at flytte magneter gennem et plastrør. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Efter forløbet udfylder eleven metodekortet Samtaleark til evaluering. Du udfylder selv samme ark, men det er elevens ark, der danner udgangspunkt for samtalen. Bagefter noterer eleven vigtige pointer fra dine noter/dit ark. Eleven afleverer en kopi af arket til dig.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
I dette forløb skal eleverne arbejde med deres viden om elektromagneter og spoler. De skal anvende deres viden til at flytte magneter gennem et plastrør. De skal gennemføre undersøgelser og bygge prototyper, som til sidst præsenteres for hinanden. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for fysik/kemi
Disse er centrale:
Ved at anvende viden om spoler, elektromagneter og poler jf. gribereglen kan eleverne flytte en magnet gennem et rør alene ved hjælp af elektromagnetisme.
Forløbet er struktureret efter engineering-metoden. Læs mere om metoden her.
Eleverne anvender deres viden om elektromagneter og spoler til at flytte magneter gennem et plastrør. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Skriv til astra@astra.dk
I 2020 blev både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund markeret under overskriften HCØ2020. Som det nationale naturfagscenter samlede Astra børnehaver, skoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark i fejringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.