Skriv til astra@astra.dk
Mange skolers trivselsundersøgelser viser, at eleverne er utilfredse med skolens toiletforhold. Det kan skyldes mange faktorer. Med udgangspunkt i Masseeksperimentet designer eleverne et innovationsforløb i løbet af uge 39, hvor der sættes fokus på, hvilke toiletforhold der kan ændres på netop jeres skole.
Skab engagement hos eleverne med en introduktionsfilm til inkontinens med en forsker fra Aarhus Universitetshospital. Lav derefter aktiviteten ‘Toilettets udvikling’.
Den forskningsmæssige del af Masseeksperiment 2017 er gennemført, men du har mulighed for at gentage eksperimentet blot på jeres egen skole. Find lærervejledning herunder. I denne fase kan I også gennemføre to aktiviteter, som hhv. lærer eleverne om hvordan et toilet virker og hhv. guider jer gennem en innovativ proces om hvilke forhold, der skal ændres på, hvis toiletforholdene skal forbedres.
Brainstorming – hvilke tiltag vil vi gøre? Modellering og afstemning – de tre vigtigste tiltag. Implementering af de tre tiltag og plan for denne.
Er tilfredsheden efter implementering af tiltag større? Design en undersøgelse, hvor I finder ud af, om tilfredsheden er større efter implementering af de nye tiltag?
Undersøgelseskompetencen
Sundhed og hygiejne samt elevernes trivsel i forhold til skoletoiletternes tilstand. Toilettets historie og toiletter i andre lande.
5E er en model, der bruges til at stilladsere det undersøgende arbejde gennem fem faser:
Forløbet tager udgangspunkt i toilettets historie og perspektiverer til andre landes toiletforhold. Med udgangspunkt i Masseeksperimentet 2017 designer eleverne et innovationsforløb, hvor der sættes fokus på, hvilke toiletforhold der kan ændres på netop jeres skole.
Skriv til astra@astra.dk
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.