astra@astra.dk
Hver gang vi bygger en vej eller et hus, må dyrene finde en anden vej. Nogle anlægsbyggerier er imidlertid uoverstigelige for dyrene, eller det er forbundet med så stor fare at passere, at der må bygges en faunapassage.
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder frem til en løsning, der kan sikre fx spredningsveje omkring skolen for den lokale fauna. Det sker ved etablering af faunapassager.
Delprocesser og metodekort:
Aktiviteter:
Videoer, artikler eller lignende, der skal bruges i denne delproces:
Link til vejledninger for delprocesser og metodekort:
Aktiviteter:
Det kan være en fordel, at eleverne i første ‘runde’ springer direkte til at konstruere deres første prototype til en faunapassage og derefter foretager undersøgelser, der kan bidrage til at forbedre prototypen.
Delprocesser og metodekort:
Aktiviteter:
Den største trussel mod biodiversiteten er mangel på plads. Vi er blevet mange flere mennesker. Alene i Danmark er der er sket en femdobling i befolkningstallet i løbet af de seneste 200 år, og vi fylder godt i landskabet. Man taler om, at naturen er blevet opsplittet. Opsplittede levesteder forringer muligheden for, at dyr og planter kan sprede sig, og det øger risikoen for lokal udryddelse.
Især det intensivt dyrkede landskab i Danmark, byernes ekspansion og udbygningen af infrastruktur truer biodiversiteten i Danmark. For at bremse tilbagegangen har man beregnet, at 17 procent af Danmark skal udlægges som urørt natur. Men der kan også være behov for at sikre, at arterne kan sprede sig i landskabet lokalt, så de fx kan komme over eller under en motorvej.
At skabe faunapassager og spredningsveje for dyr og planter erstatter ikke velegnede levesteder, men kan være en løsning på, hvordan dyrene kan sprede sig fra et område til et andet. Eleverne får i dette forløb en forståelse af, at der er blevet længere mellem levestederne, og at faunapassager nogle steder er helt afgørende for, at dyr kan krydse menneskeskabte forhindringer.
Aktivitetsplanen er struktureret efter engineering-processen. Vær opmærksom på, at de fem delprocesser ‘Undersøge’, ‘Få Ideer’, ‘Konkretisere’, ‘Konstruere’ og ‘Forbedre’ kan komme i vilkårlig rækkefølge.
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder frem til en løsning, der kan sikre fx spredningsveje omkring skolen for den lokale fauna. Det sker ved etablering af faunapassager.
astra@astra.dk
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Astra. Finasieret af A.P. Møller Fonden, Industriens Fonde, Villum Fonden og Lundbeckfonden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.