Skriv til astra@astra.dk
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb fra Astra.
I dette forløb gør eleverne i udskolingen sig erfaringer med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes design og kommunikation af egne undersøgelser samt på elevernes egne konstruktioner af naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen.
Forløbet forudsætter, at eleverne har kendskab til magneter, fx gennem forløbet Mystiske magneter, og elektricitet, fx gennem forløbet Strømmen er sluttet til.
Fang elevernes interesse ved for eksempel at se filmen ‘H.C. Ørsted og elektromagnetismen’.
Lad eleverne bygge deres egen elektromagnet, fx med aktiviteten Byg en elektromagnet. Snak med eleverne om spørgsmål som ‘Hvad er forskellen på en elektromagnet og en almindelig magnet?’ eller ‘Hvad er fordelen ved en elektromagnet?’ (fx at man kan ‘tænde’ og ‘slukke’ for den magnetiske kraft).
Fortæl eleverne om H.C. Ørsted og hans opdagelse af elektromagnetismen for eksempel ved at vise dem videoen Elektromagnetisme – H.C. Ørsteds forsøg, gerne inspireret af fortællingen her.
Du kan også lade eleverne arbejde med grubletegningen Elektromagnet om overvejelser i forbindelse med konstruktionen af en elektromagnet.
hvilke forforståelser/hverdagsforestillinger eleverne har, og hvordan kan de bringes i spil i det videre forløb
hvilken viden og kompetencer der må tilgodeses i forløbet.
I Undersøg-fasen undersøger eleverne elektromagnetens kræfter og egenskaber ved selv at designe og udføre forskellige undersøgelser.
Det er vigtigt, at der undervejs er mulighed for, at eleverne kan diskutere. Det kan fx ske, ved at eleverne præsenterer og diskuterer deres undersøgelsesspørgsmål med hinanden, før de går videre med undersøgelsen, eller at de sammenligner deres egne data med de andres data og diskuterer mulige forklaringer på resultaterne.
Lad eleverne undersøge forskelle og ligheder mellem magnetisme, elektricitet og elektromagnetisme med aktiviteten Elektricitet og magnetisme. Lad eleverne selv komme med forslag til, hvordan de vil opstille deres undersøgelse, og saml op på klassen med fælles skema. Lad eleverne undersøge elektromagnetens poler med aktiviteten Elektromagnetens poler.
hvordan eleverne konkluderer på deres spørgsmål.
I Forklar-fasen arbejder eleverne med deres naturfaglige forklaringer ved at koble deres undersøgelseserfaringer sammen med faglige begreber og sammenhænge for elektromagnetisme.
Eleverne skriver deres egne naturfaglige forklaringer. Lidt forenklet kan man sige, at en naturfaglig forklaring benytter evidens til at understøtte en naturfaglig påstand. Første sætning skal således være en påstand, der opsummerer, hvad forklaringen handler om. Resten af teksten giver evidens for det, der forklares.
elevernes forklaringer og forståelser, og giv dem tilbagemeldinger
elevernes argumentation, fx omkring egne resultater, sammenlignet med klassens samlede resultater, og giv dem tilbagemeldinger på deres faglige argumentation og forklaringer
elevernes brug af fagbegreber.
Eleverne arbejder videre med deres undersøgelser og relaterer dem til andre sammenhænge. De kan lave nye undersøgelser, læse, se film osv. Læreren hjælper med at bygge bro til andre dele af faget.
Eleverne kan arbejde med følgende:
Hvor bruges elektromagneter i hverdagen?
Vis eleverne, hvordan de med aktiviteten Se et magnetfelt kan undersøge, hvor der er magneter og elektromagneter rundt omkring dem i klassen, i tasken, i hjemmet, på skolen osv.
Saml op på klassen ved fx at tale om
steder, de har fundet magneter
hvorvidt det er elektromagneter eller almindelige permanente magneter
hvilke tre ting/funktioner de ville savne mest, hvis elektromagnetismen ikke var blevet opdaget.
Eleverne kan arbejde med Grubletegningen Elektricitet og magnetisme om sammenhængen mellem elektricitet, magnetisme og elektromagnet. I kan også prøve kræfter med udfordringen Den kloge svane. Undersøg, om I kan bygge den kloge svane med elektromagnetisme, og find magnetiske sandkorn i aktiviteten Magnetisk sand.
Når eleverne arbejder med forløbet, kan de komme ind på følgende faglige områder:
Advarsel: Brug aldrig strøm fra stikkontakten/elnettet eller genopladelige batterier.
Vær opmærksom på, at man i denne aktivitet kortslutter batteriet gentagne gange, hvilket kan bevirke, at elektromagneten kan blive meget varm. Batteriet kan desuden hurtigt blive brugt op.
Det er vigtigt, at eleverne gennem deres undersøgelser indsamler data/evidens, får lov at tænke selv samt får mulighed for at diskutere og sammenligne fremgangsmåder og resultater med hinanden. Kommunikation og diskussion aktiverer adskillige tankeprocesser og bidrager til dybdelæring. Der må derfor ved planlægningen af undersøgelserne sættes tid af, så eleverne kan kommunikere og diskutere undervejs.
Støt og vejled eleverne undervejs i arbejdet med naturfaglige forklaringer og deres brug af fagord. Mind dem om nogle af de undersøgelser, de har udført. I den faglige forklaring ‘Elektromagneter virker som magneter’ kan deres resultater og refleksioner fra aktiviteterne Byg en elektromagnet, Elektricitet og magnetisme og Elektromagnetens poler fx bringes i spil.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
I dette forløb gør eleverne i udskolingen sig erfaringer med elektromagnetisme. Der er fokus på elevernes design og kommunikation af egne undersøgelser samt på elevernes egne konstruktioner af naturfaglige forklaringer. Forløbet er struktureret efter 5E-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for fysik/kemi
Disse er centrale:
Forløbet er struktureret efter 5E-modellen. Forløbet er beskrevet ved at gennemløbe 5E-modellens faser Engagér, Undersøg, Forklar samt Udvid og bearbejd. Evaluér-fasen er integreret i de enkelte faser. Man kan vælge at lave flere “loop”, så man fx går fra Undersøg-fasen til Forklar-fasen flere gange. Dog er det vigtigt, at eleverne gør sig undersøgelseserfaringer, før undervisningen bliver forklaringsrettet.
I dette forløb gør eleverne sig erfaringer med elektriske kredsløb og elektrisk ledende materialer. Der er fokus på elevernes egne undersøgelser og på at kommunikere, diskutere og forklare resultater og naturfaglige forklaringer.
Skriv til astra@astra.dk
I 2020 blev både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund markeret under overskriften HCØ2020. Som det nationale naturfagscenter samlede Astra børnehaver, skoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark i fejringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.