Skriv til astra@astra.dk
I forløbet indgår aktiviteter, der kan erstatte det traditionelle arbejde med ioniserende stråling i 9 klasse, kortlæsning, samt betingelser for planters levevilkår/levende organismer. Samtidig er der aktiviteter med dataopsamling, hvor matematik er i anvendelse, ligesom der indgår en aktivitet med konstruktion af en lysmåler, hvor micro:bit anvendes.
Forløbet er tilrettelagt som et engineeringforløb, hvor eleverne arbejder efter engineering procesmodellen. Eleverne gennemfører en engineeringudfordring, hvor de finder frem til en løsning, der gør dem i stand til at dyrke planter, hvor der er kraftig ioniserende stråling.
Første delproces handler om, at eleverne skal forstå udfordringen. Under aktiviteten Plantedyrkning i SpaceX-rumkolonien læser de udfordringen, ser udfordringsvideoen og udfylder metodekortet.
Ønskes yderligere iscenesættelse af udfordringen, kan I bruge materialerne, der er listet op ved siden af.
Eleverne starter med at lave en videnskortlægning for at undersøge, hvilken viden de får behov for at løse udfordringen med metodekortet.
Herefter undersøger de gennem tre aktiviteter forskellige aspekter omkring stråling, vand og plantevækst.
Eleverne ideudvikler ved hjælp af metodekortet Brainstorm bordet rundt og arbejder videre med ideerne med metodekortet Hvilken ide vælger vi?
Eleverne udfører en materialetest i forhold til stråling. Eleverne undersøger, hvilke materialer der vil kunne bremse strålingen. Hvis materialetesten giver eleverne anledning til at forbedre deres ide, skal de gøre det.
Eleverne tilpasser deres konstruktion ud fra forbedringerne og udfylder derefter metodekortet Læg en plan 1-3.
Gennemgå metodekortet Opgavefordeling.
Eleverne konstruerer deres plantekuvøse.
Gennemgå metodekortet Generel prototypetest med klassen.
For at kunne måle, om der kommer lys ind i plantekuvøsen, kan eleverne bygge en lysmåler ved hjælp af aktiviteten
Lyssensor til plantekuvøsen.
Udfør lysmålingerne i plantekuvøsen, og udfør målinger på ioniserende stråling gennem plantekuvøsen.
Arbejd med at forbedre lyssensor i plantekuvøsen.
Arbejd med at forbedre opsamling og data for at kunne forbedre plantekuvøsen.
Hvis eleverne skal have mulighed for at forbedre endnu en gang, kan I afsætte yderligere to lektioner.
I denne fase skal eleverne præsentere deres løsning i en video. Vælg et af de to metodekort, eleverne kan bruge til at forberede deres præsentation
Eleverne vil gennem forløbet arbejde med alle fire kompetenceområder. Det fremgår ved hver aktivitet, hvilke der er i fokus.
Faglige pointer og specifikke læringsmål vil fremgå ved aktiviteterne.
Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår.
Eleverne arbejder med det fællesfaglige fokusområde 'strålingens indvirkning på levende organismers levevilkår'. Med udgangspunkt i udfordringen konstruerer eleverne en plantekuvøse til plantedyrkning på Mars.
Skriv til astra@astra.dk
Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Astra. Finasieret af A.P. Møller Fonden, Industriens Fonde, Villum Fonden og Lundbeckfonden.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)