Skriv til astra@astra.dk
Danmark har noget af verdens bedste drikke-vand og næsten alle steder i Danmark kan man drikke grundvandet. Drikkevand, der er rent og smager godt. Men ikke alle steder i verden er de så heldige, og i katastrofeområder er netop rent drikkevand en stor udfordring.
Eleverne gennemfører en engineering-udfordring, hvor de finder frem til en løsning, som kan rense drikkevand i et katastrofeområde. I forløbet får eleverne kendskab til vands kredsløb, og de arbejder samtidig med FN’s verdensmål nr. 6: Rent vand og sanitet: “Vi skal sikre bæredygtig adgang og forvaltning af vand og sanitet for alle. Ambitionen for Verdensmål 6 er, at alle mennesker skal have adgang til rent drikkevand og indgår naturligt i forløbet”
For at blive klogere på området skal eleverne kortlægge deres viden med metodekortet Videnskortlægning. Dernæst gennemfører I tre aktiviteter – en om vands kredsløb, en om fordampning og fortætning og en, der handler om filtrering af vand.
Eleverne får ideer til deres løsning ved hjælp af metodekort – Almindelig brainstorm.
Eleverne konkretiserer deres ide på et A3 ark og giver begrundelser for, hvorfor de vælger denne løsning. Alt efter hvad eleverne vælger, skal eleverne lave en materialeliste.
Eleverne diskuterer og forbedrer deres løsninger med brug af Metodekortet – Opsamling.
I skal nu fremstille beskidt vand til brug for test af vandrensningsløsninger. Det gør I ved at blande jord/mudder og salt i almindeligt vandhanevand. Når vandrensningsløsningen er blevet testet, er der kommet noget vand ud af det. Eleverne skal nu undersøge, om det vand, de har ‘fremstillet’, er rent.
Eleverne læser om FN’s 6. verdensmål om rent vand og sanitet. De arbejder herefter med at præsentere deres løsning. De kan bruge Metodekort – Præsentation til deres præsentation
Hvis du arbejder med forløbet i starten af 7. klasse, kan det danne udgangspunkt for det fællesfaglige emne ‘Rent drikkevand for fremtidige generationer’.
I forløbet får eleverne kendskab til vands kredsløb. Arbejdet med løsningen inkluderer arbejde med fordampning og fortætning.
Danmark har noget af det bedste drikkevand i verden. Se evt. følgende inspiration i boksen til højre: