Eleverne anvender deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan ‘svare’ på spørgsmål. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
H.C. Ørsted var en dansk kemiker og fysiker, der er verdensberømt for opdagelsen af elektromagnetismen. I 2020 fejrer vi 200-året for denne opdagelse, og dette forløb er en del af den samlede pakke med undervisningsforløb. Engang var det at se på fysiske fænomener underholdning i særklasse, og det magnetiske spil ‘Den kloge svane’ blev bygget til underholdning af bl.a. de adelige fruer. Det er lidt i familie med de tryllekunster, vi lader os fascinere af i dag.
Hvis det er første gang, du arbejder med engineeringforløb, er det vigtigt, at du ser de animerede lærervejledninger under de enkelte delprocesser herunder. Læs mere om engineeringmetoden her.
Krav:
Eleverne gennemfører forløbet ‘Mystiske magneter’ eller undersøger, hvordan magneter fungerer.
Efter forløbet udfylder eleven metodekortet ‘Samtaleark til evaluering’. Du udfylder selv samme ark, men det er elevens ark, der danner udgangspunkt for samtalen. Bagefter noterer eleven vigtige pointer fra dine noter/dit ark. Eleven afleverer en kopi af arket til dig.
Eleverne gennemfører en engineeringudfordring med fokus på magnetisme.
Disse er centrale:
Eleven har viden om elektriske og magnetiske fænomener.
Ved at anvende viden om magnetisme kan eleverne konstruere et spil, der baserer sig på anvendelse af magnetisme.
Forløbet er struktureret som et engineeringforløb, hvor eleverne skifter mellem forskellige arbejdsprocesser under deres arbejde med at bygge et lille spil. Som lærer har du mange muligheder for at åbne forløbet mere op, afhængigt af elevernes og din egen erfaring med engineeringforløb. For nogle elevgrupper vil udlevering af udfordringen være tilstrækkelig.
Undersøgelse af kompetencebehov blandt naturfagslærere i grundskolen har vist, at lærerne ønsker hjælp til at inddrage teknologi og innovation i undervisningen.
Anvend eventuelt dette forløb som udgangspunkt for en diskussion i dit fagteam eller læringsfællesskab om mulighederne for, at dette engineeringforløb inkluderer teknologi og innovation i undervisningen.
Eleverne anvender deres viden om magneter til at konstruere en svane, der kan ‘svare’ på spørgsmål. Forløbet er et engineeringforløb udviklet i forbindelse med 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
No results found.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)