Skriv til astra@astra.dk
Eleverne gennemfører forløbet med fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne arbejder med en højtaler, der kan udsende lyd. Forløbet er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Hvis det er første gang, du arbejder med engineeringforløb, er det vigtigt, at du ser de animerede lærervejledninger under de enkelte delprocesser herunder. Læs mere om engineeringmetoden her.
I videoen til højre kan du se, hvordan en højtaler fungerer (link til videoen kommer her senest 1/6)
Efter forløbet udfylder eleven Samtaleark til evaluering. Du udfylder selv samme ark, men det er elevens ark, der danner udgangspunkt for samtalen. Bagefter noterer eleven vigtige pointer fra dine noter/dit ark. Eleven afleverer en kopi af arket til dig.
Her er informationer du kan sætte ind i din læringsplatform
I dette forløb er der fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne skal i dette forløb arbejde med en højtaler, der kan udsende lyd. I den forbindelse skal de undersøge, diskutere og udvikle idéer, for til sidst at konstruere og præsentere egne prototyper. Forløbet er struktureret efter EDP-modellen og er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Fælles mål for fysik/kemi
Disse er centrale:
Ved at anvende viden om elektromagneter og vekselspænding kan eleverne konstruere bagsiden af en højtaler med en elektromagnet, der omformer elektriske impulser til bevægelser.
Undersøgelse af kompetencebehov blandt naturfagslærere i grundskolen har vist, at lærerne ønsker hjælp til at inddrage teknologi og innovation i undervisningen.
Anvend eventuelt dette forløb som udgangspunkt for en diskussion i dit fagteam eller læringsfællesskab om mulighederne for, at dette engineeringforløb inkluderer teknologi og innovation i undervisningen.
Eleverne gennemfører forløbet med fokus på den elektromagnetiske del af højtaleren. Eleverne arbejder med en højtaler, der kan udsende lyd. Forløbet er udarbejdet i forbindelse med fejring af 200-året for H.C. Ørsteds opdagelse af elektromagnetismen.
Skriv til astra@astra.dk
I 2020 blev både elektromagnetismens, naturvidenskabens, teknologiens og nysgerrighedens betydning for vores samfund markeret under overskriften HCØ2020. Som det nationale naturfagscenter samlede Astra børnehaver, skoler og ungdomsuddannelser over hele Danmark i fejringen.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)