Skriv til astra@astra.dk
Naturen er fantastisk, og ikke mindst dyrenes mangfoldighed, adfærd og levevis er “helt vildt” imponerende. Uanset hvilket dyr man fordyber sig i, så rummer det overraskelser, som giver os viden om dets tilpasning og det miljø, dyret lever i. Dyrs evne til at kunne dykke, flyve, klatre, springe etc. har til alle tider fascineret os mennesker og inspireret os til at efterligne og bevæge os som dyrene. Forløbet handler ikke om specifikke arter eller dyregrupper, så det er op til læreren, hvor meget plads den del skal have i forløbet.
Et af vores samfunds store udfordringer er imidlertid, at vi bevæger os for lidt. Coronatiden har forstærket den tendens for en del mennesker. Særligt mange skoleelever har oplevet at få mindre motion, da leg i frikvarter, idrætsundervisning og fritidsaktiviteter forsvandt ud af hverdagen. Dette forløb lader dyrene inspirere eleverne til mere bevægelse, så de “knækker koden til bevægelse”.
Kernen i forløbet er elevudfordringen, hvor eleverne skal konstruere deres egen bevægelsesleg med brug af micro:bit. Her skal eleverne designe, kode og udvikle deres egen bevægelsesleg, hvor de benytter deres faglige viden om dyr og bevægelse, samtidig med at de koder med micro:bit. Denne aktivitet er udarbejdet i samarbejde med DR’s ultra:bit-projekt, så eleverne kan benytte de aktiviteter og kodevejledninger, der er udarbejdet til ultra:bit-projektet.
I forløbet foreslås en række aktiviteter, der lægger op til, at man kan arbejde med dyrs adfærd og bevægelse. Forløbets tidsramme er afhængigt af, hvor mange af disse forløb og aktiviteter, du sætter i spil. Dog skal du beregne 2-4 lektioner til gennemførelse af selve udfordringen, hvor eleverne skal konstruere deres egen bevægelsesleg om dyrs adfærd med brug af micro:bit.
Forløbet tilbyder et aktivitetshjul, der kan bruges til at fremme idéflowet hos eleverne. Forløbet koncentrerer sig om teknologi og kodning og giver kun overfladiske forslag til bevægelse og inddragelse af dyr. Der er således rig mulighed for at sætte sit eget præg på den del af forløbet.
Forløbet understøtter temaet ved Naturvidenskabsfestival 2021: Helt vildt. I forløbet vejledes der også i, hvordan eleverne kan deltage i konkurrencen ultra:bit challenge: Knæk koden til bevægelse med deres produkt.
Forløbet indeholder en del frihed, og man kan fx kombinere det med forløbet Superdyr og tilpasninger fra 2020, hvis man ønsker at arbejde med dyrenes sanser og brug af teknologierne micro:bit og Hummingbird Bit. Det giver en god mulighed for sammen med eleverne at blive klogere på, hvordan man kan inddrage teknologi i undervisningen.
I Min Vildeste Ide skal eleverne finde innovative løsninger på en problemstilling, de selv vælger med afsæt i naturvidenskaben. Eleverne deltager i konkurrencen ved at illustrere deres ide eller opfindelse og indsende den til Unge Forskere. Når I har gennemført forløbet ‘Superdyr og tilpasninger’, er det oplagt at sende elevernes forskellige superdyr ind til konkurrencen.
'Bevægelse i naturen' er et forløb, hvor eleverne udvikler lege ved at kombinere viden om dyrs adfærd i naturen med brug af teknologi i form af micro:bit. Eleverne udvikler således simuleringsmodeller, der kan eksemplificere dyrenes adfærd gennem bevægelseslege. Eleverne arbejder problembaseret med en særlig udfordring: at konstruere deres egen bevægelsesleg om dyrs adfærd ved brug af micro:bit.
Skriv til astra@astra.dk
Astra har sammen med DR og CFU skabt et univers af gratis undervisningsmateriale til grundskolen, som styrker dig som lærer i at sætte kodning på skoleskemaet. Indsatsen er støttet af Industriens Fond.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.
Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.
Du får:
Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!
(åbner bigbangkonferencen.dk)