Byg en solovn

Odeillo-solovnen - én af verdens største solovne

Eleverne arbejder i natur/teknologi med at undersøge materialernes egenskaber og konstruere og tester en solovn, der kan lune en kanelgiffel.

Vores mad – koen laver mælken

Illustrationer af fødevarer

Undervisningsforløbet bidrager til at udvikle elevernes viden og færdigheder inden for undersøgelser af fødevarer – herunder mælk og mælkeprodukter.

NaturFAGSmælk

Arm rækker efter en liter mælk

NaturFAGSmælk er et IBSE inspireret undervisningsforløb målrettet naturfag på C-niveau for social- og sundhedsassistenter.

Byg en kuglebane

Materialer

Byg en kuglebane – udfordring: eleverne skal finde en løsning på at bestemme en kugles rejsetid fra A til B ved at påvirke fart og hældning.

Mælkens vej – fra ko til dig

Illustration af mælkens vej

Mælkemysteriet: hvordan er mælken kommet hen til dit køleskab? Forløbet lægger op til at eleverne arbejder undersøgende i et narrativt setup med at kortlægge mælkens vej fra koen til dem selv.

Fuglefoderstationer

En gruppe lærere med fuglefoderstationer

I dette forløb skal elever arbejde med et fagligt fokus som tager udgangspunkt i en undersøgelse af fugles fødevalg og fødesøgningsadfærd.

De skide bakterier

Bakterier under mikroskop

Eleverne undersøger deres måde at vaske hænder på, undersøger bakterier og perspektiverer til andre landes toiletforhold og hygiejne.

Hjemmelavet yoghurt

Bakterier

I denne aktivitet får eleverne lov til at lave deres egen yoghurt ved at tilsætte nogle særlige bakterier – mælkesyrebakterier – til mælk.

Sådan vasker man hænder

Elever vasker hænder

Lad eleverne undersøge, hvor godt de vasker hænder. Brug denne aktivitet med fluorescerende creme og UV lygter til at illustrere bakterier og håndhygiejne.