Gå til hovedindhold

Fællesfaglig undervisning

Eleverne skal fortsat gennemføre seks fællesfaglige undervisningsforløb fra 7.-9. klasse, men under nye krav.

Underviser du i overbygningen skal du være opmærksom på, at emnevalget for de fællesfaglige forløb er givet fri, men de seks tidligere emner kan naturligvis sagtens fortsat anvendes. Tilgengæld skal de nu leve op til mindst to ud af tre nye kriterier:

  • Det skal inddrage elevernes egne undersøgelser i lokalområdet.
  • Det skal inddrage elevernes arbejde med teknologi.
  • Det skal inddrage interessemodsætninger, så eleverne får mulighed for at tage stilling.

Underviser du på mellemtrinnet, så skal du være opmærksom på, at eleverne allerede her bør arbejde med to særligt tilrettelagte problembaserede undervisningsforløb. 

Endelig er der nu også skitseret en større sammenhæng i undervisningen så de fællesfaglige forløb ikke er alene om at være problembaserede. Problembaseret fremhæves nu som en del af fagenes identitet, og er en undervisningsform, der går igen i den fagopdelte undervisning.

Eksempler på fællesfaglige forløb