En model af hjertet bygges i modellervoks

NAFA temadag

NAFA Temadag i 2025 - torsdag d. 27. november

Sæt allerede nu kryds i kalenderen, stedet bliver igen i Odense hos UC Lillebælt.
Snart vil det være muligt at få indblik i et foreløbigt program.

_______________________________________________________________________________________

NAFA Temadag i 2024 handlede om naturfaglig skoleudvikling

Det nationale program Naturfagsakademiet (NAFA), der har til formål at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen, inviterer kommunale naturfagskoordinatorer, skoleledelser og naturfagsvejledere/lignende ressourcepersoner til en temadag om naturfaglig skoleudvikling.

Her vil den nyeste viden om betydningsfulde faktorer ift. udvikling af naturfagene i grundskolen blive præsenteret. Det sker med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra de kommuner og skoler, der de sidste tre år i regi af NAFA har arbejdet med at udvikle den naturfaglige praksis gennem kompetenceudviklingsforløb. Deltagerne vil også som nogle af de første høre de foreløbige resultater fra den forskningsgruppe, der har fulgt skolerne og få indblik i den teori, der har dannet grundlag for de forløb, der er designet for den enkelte kommune og skole. Undervejs på temadagen bliver der også skabt rum for videndeling, hvor deltagerne inviteres til at byde ind med erfaringer fra egen praksis.

Temadagens sidste del vil give et indblik i det næste tema i NAFA, “Teknologisk dannelse i naturfagene”, hvor den nyeste viden indenfor dette område bliver foldet ud.

Materialer fra temadagen:

 

Materialer til Q-proces i egen praksis:

Program

09.00 – 09.30 Flydende ankomst med mulighed for morgenmad

09.30 – 09.40 Velkomst og rammesætning

09.40 – 10.10 Teknologisk dannelse i naturfagene – hvad, hvorfor og hvordan?

Introduktion til Q-proces v/Sanne Lisborg, KP og Camilla Hundahl, AAU

10.10 – 10.20 Kort pause

10.20 – 12.00 Naturfaglig kompetenceudvikling – hvor svært kan det være?

Skoleudvikling og kapacitetsopbygning – oplæg v/Jan Sølberg, IND/KU

Perspektiver på kompetenceudvikling – praksiseksempler belyst fra forskellige ståsteder:

– Ishøj Kommune v/Jan Sølberg

– Viborg Kommune v/Thora Bundgaard Sørensen

Refleksioner undervejs

12.00 – 13.00 Frokost og netværk

13.00 – 13.50 Naturfaglig kompetenceudvikling – fortsat

Perspektiver på kompetenceudvikling – praksiseksempler belyst fra forskellige ståsteder:

– Ringsted Kommune v/Jørgen Haagen Petersen

Afsluttende refleksion ved bordene

13.50 – 14.00 Pause med kaffe og kage

14.00 – 15.15 Teknologisk dannelse i naturfagene – hvad, hvorfor og hvordan?

Oplæg, refleksion og videre Q-proces v/Sanne Lisborg, KP og Camilla Hundahl, AAU

15.15 – 15.30 Afrunding og evaluering og næste skridt

Praktisk information

Målgruppe

Kommunale naturfagskoordinatorer, skoleledelser og naturfagsvejledere/lignende ressourcepersoner

Geografisk område

Landsdækkende

Pris

Gratis

Uddannelsesområde/fag

Grundskole

Tilmeldningsfrist

17. november 2025

Hvornår?

27. november 2025

kl. 09.00 – 15.30

Hvor?

UCL SeebladsgadeSeebladsgade 15000 Odense C

Kontakt

Ole Kronvald
okr@astra.dk

Flere begivenheder

Begivenheder til samme målgruppe

Begivenheder

Nationalt netværksmøde med fokus på rollen som naturfagsvejleder.

Begivenheder

Region Nordjylland og Midtjylland – Naturfagskoordinatormøde maj 2025

Begivenheder

Regionalt naturfagskoordinatormøde for kommuner i Syddanmark, maj 2025.

Begivenheder

Regionalt naturfagskoordinatormøde for kommuner i Østdanmark, maj 2025.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content