- 18. marts 2025
- Mødecenter Odense
Nationalt netværksmøde med fokus på rollen som naturfagsvejleder.
- Grundskole
Forside › NAFA temadag
Sæt allerede nu kryds i kalenderen, stedet bliver igen i Odense hos UC Lillebælt.
Snart vil det være muligt at få indblik i et foreløbigt program.
_______________________________________________________________________________________
Det nationale program Naturfagsakademiet (NAFA), der har til formål at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen, inviterer kommunale naturfagskoordinatorer, skoleledelser og naturfagsvejledere/lignende ressourcepersoner til en temadag om naturfaglig skoleudvikling.
Her vil den nyeste viden om betydningsfulde faktorer ift. udvikling af naturfagene i grundskolen blive præsenteret. Det sker med udgangspunkt i konkrete erfaringer fra de kommuner og skoler, der de sidste tre år i regi af NAFA har arbejdet med at udvikle den naturfaglige praksis gennem kompetenceudviklingsforløb. Deltagerne vil også som nogle af de første høre de foreløbige resultater fra den forskningsgruppe, der har fulgt skolerne og få indblik i den teori, der har dannet grundlag for de forløb, der er designet for den enkelte kommune og skole. Undervejs på temadagen bliver der også skabt rum for videndeling, hvor deltagerne inviteres til at byde ind med erfaringer fra egen praksis.
Temadagens sidste del vil give et indblik i det næste tema i NAFA, “Teknologisk dannelse i naturfagene”, hvor den nyeste viden indenfor dette område bliver foldet ud.
Materialer fra temadagen:
Materialer til Q-proces i egen praksis:
09.00 – 09.30 Flydende ankomst med mulighed for morgenmad
09.30 – 09.40 Velkomst og rammesætning
09.40 – 10.10 Teknologisk dannelse i naturfagene – hvad, hvorfor og hvordan?
Introduktion til Q-proces v/Sanne Lisborg, KP og Camilla Hundahl, AAU
10.10 – 10.20 Kort pause
10.20 – 12.00 Naturfaglig kompetenceudvikling – hvor svært kan det være?
Skoleudvikling og kapacitetsopbygning – oplæg v/Jan Sølberg, IND/KU
Perspektiver på kompetenceudvikling – praksiseksempler belyst fra forskellige ståsteder:
– Ishøj Kommune v/Jan Sølberg
– Viborg Kommune v/Thora Bundgaard Sørensen
Refleksioner undervejs
12.00 – 13.00 Frokost og netværk
13.00 – 13.50 Naturfaglig kompetenceudvikling – fortsat
Perspektiver på kompetenceudvikling – praksiseksempler belyst fra forskellige ståsteder:
– Ringsted Kommune v/Jørgen Haagen Petersen
Afsluttende refleksion ved bordene
13.50 – 14.00 Pause med kaffe og kage
14.00 – 15.15 Teknologisk dannelse i naturfagene – hvad, hvorfor og hvordan?
Oplæg, refleksion og videre Q-proces v/Sanne Lisborg, KP og Camilla Hundahl, AAU
15.15 – 15.30 Afrunding og evaluering og næste skridt
Kommunale naturfagskoordinatorer, skoleledelser og naturfagsvejledere/lignende ressourcepersoner
Landsdækkende
Gratis
Grundskole
17. november 2025
27. november 2025
UCL SeebladsgadeSeebladsgade 15000 Odense C
Ole Kronvald
okr@astra.dk
Forside › NAFA temadag
Til undervisere og fagteams. Her finder du forløb og aktiviteter, du kan anvende direkte i din undervisning, didaktiske temaer du kan anvende som inspiration til planlægning af din undervisning, og endelig finder du aktuelle faglige temaer
Vi driver i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet fire nationale netværk for naturfaglige eller naturvidenskabelige ressourcepersoner: Læs mere om hvordan vi arbejder med netværk her
Her i vidensindgangen har vi samlet kvalitetsbaseret viden, der indgår i arbejdet med at styrke undervisningen i naturfagene og de naturvidenskabelige fagområder. Gå direkte til vidensressourcer eller projektoversigt.
Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.
Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.
Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.
Bedre tilgængelighed