Det viser en ny undersøgelse af potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi som Astra – Det nationale naturfagscenter har gennemført i samarbejde med Danmarks Evalueringsinstitut, EVA.
Undersøgelsen viser, at eleverne oplever, at undervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi giver dem en baggrundsviden, der både er vigtig for deres almene dannelse og deres kommende erhverv. Det at blive klogere på deres kommende erhverv og samtidig have undervisning i det naturvidenskabelige, giver eleverne en faglig stolthed, og kan gøre det nemmere for eleverne at lære det naturvidenskabelige stof.
Undersøgelsen peger overordnet på, at underviserne i naturfag, biologi, fysik og kemi er optagede af at udvikle og gennemføre en motiverende og helhedsorienteret undervisning.
Undersøgelsen peger også på fem spændende udviklingspotentialer for at styrke den motiverende undervisning:
- Tættere samarbejde mellem grundfagsundervisere og faglærere
- Bedre udvalg af uddannelsesrettede undervisningsmaterialer
- Undervisere deltager i netværk og videndeling på tværs af erhvervsskole
- Relevante kompetenceudviklingsmuligheder for grundfagsunderviserne
- Etablering af samarbejde på egen skole om løbende udvikling af undervisningen
Læs mere her
Hent resume af undersøgelsens vigtigste pointer her
Hent grafisk onepager om undersøgelsen her
Undersøgelsen er støttet af Novo Nordisk Fonden