Gå til hovedindhold

Hvad, hvordan og hvorfor - didaktik og metoder til Engineering i skolen

Til arbejdet med engineering i skolen er der udarbejdet animerede lærervejledninger, metodekort og engineering-didaktik. 

Animerede lærervejledninger

Til hver delproces er der udarbejdet en animerede lærervejledning. I vejledningerne er der især fokus på de opgaver og det arbejde, du som lærer har i et engineeringforløb. Vejledningerne er ret detaljerede, og det kan anbefales, at se video'erne igennem flere gange. Det er samtidig helt oplagt at inddrage dem i naturfagsteamets arbejde med engineeringmetoden.

Metodekit 

For at understøtte brugen af ingeniørernes arbejdsmetode og undervisningen i engineeringforløb i skolen er der udviklet et metodekit. PDF iconMetodekittet består af en række øvelser og metodekort, der er udarbejdet til at understøtte undervisningen i de enkelte delprocesser.

Didaktik 

Rapporten PDF icon'Engineering i skolen - Hvad, hvordan, hvorfor' beskriver en didaktik for engineering i grundskolen, og opstiller rammer for, hvordan man kan planlægge og gennemføre en undervisning, der er inspireret af den måde, som ingeniører arbejder på.

Evaluering

Et vigtigt led i at arbejde med engineering er at kunne følge elevernes udvikling. Til det formål er der udviklet et evalueringsredskab, som kan hjælpe dig med at sætte fokus på noget af det  engineering er særligt velegnet til at understøtte. Du kan bruge redskabet i din forberedelse af undervisningen og dialog med eleverne, men også til at gøre elevernes udvikling tydelig for dig, dine kollegaer og ikke mindst eleverne. Evalueringsredskabet kan downloades i boksen til højre.