Hvad, hvordan og hvorfor – didaktik til Engineering i skolen
Til arbejdet med Engineering i skolen er der udarbejdet animerede lærervejledninger, metodekort og engineeringdidaktik - og ovenfor finder du en elevrettet intro til engineering.
Animerede lærervejledninger
Til hver delproces er der udarbejdet en animeret lærervejledning. I vejledningerne er der især fokus på de opgaver og det arbejde, du som lærer har i et engineeringforløb. Vejledningerne er ret detaljerede, og det kan anbefales at se videoerne igennem flere gange. Det er samtidig helt oplagt at inddrage dem i naturfagsteamets arbejde med engineeringmetoden.
Metodekort
For at understøtte brugen af ingeniørernes arbejdsmetode og undervisningen i engineeringforløb i skolen er der udviklet Metodekort. Metodekortene understøtter elevernes selvstændige arbejde.
Didaktik
Rapporten Engineering i skolen – Hvad, hvordan, hvorfor beskriver en didaktik for engineering i grundskolen og opstiller rammer for, hvordan man kan planlægge og gennemføre en undervisning, der er inspireret af den måde, som ingeniører arbejder på.
Evaluering
Et vigtigt led i at arbejde med engineering er at kunne følge elevernes udvikling. Til det formål er der udviklet et evalueringsredskab, som kan hjælpe dig med at sætte fokus på noget af det, engineering er særligt velegnet til at understøtte. Du kan bruge redskabet i din forberedelse af undervisningen og dialog med eleverne, men også til at gøre elevernes udvikling tydelig for dig, dine kollegaer og ikke mindst eleverne. Evalueringsredskabet kan downloades i boksen til højre.