Gå til hovedindhold

Hvad, hvordan og hvorfor - didaktik og metoder til Engineering i skolen

Til arbejdet med engineering i skolen er der udarbejdet et metodekit, der består af øvelser og metodekort - og en didaktikrapport, der uddyber det didaktiske grundlag for engineering-tilgangen.  

Didaktik 

Rapporten PDF icon'Engineering i skolen - Hvad, hvordan, hvorfor' beskriver en didaktik for engineering i grundskolen, og opstiller rammer for, hvordan man kan planlægge og gennemføre en undervisning, der er inspireret af den måde, som ingeniører arbejder på.

Metodekit 

For at understøtte brugen af ingeniørernes arbejdsmetode og undervisningen i engineeringforløb i skolen er der udviklet et metodekit. PDF iconMetodekittet består af en række øvelser og metodekort, der er udarbejdet til at understøtte undervisningen i de enkelte delprocesser.

For at give en dybere indføring i de enkelte delproccesser er der udarbejdet en række animerede lærervejledninger, der primært er tænkt til teamarbejdet og forberedelse af undervisningen. 

 

 

Ingeniørers arbejdsmåder anvendt i skolen 

Engineering er systematisk og videnbaseret problemløsning. Udgangspunktet for engineering i skolen er den måde, ingeniører arbejder på. Ingeniører er blandt samfundets centrale aktører, når der skal løses tekniske problemer eller udvikles nye teknologiske processer og produkter.

Det karakteristiske ved ingeniørers arbejde er, at de anvender mange former for viden til systematisk at designe eller forbedre redskaber, maskiner, strukturer, eller processer. Løsningerne skal opfylde nogle klienters mål eller nogle brugeres behov og skal derfor opfylde en række kravspecifikationer, samtidig med at de er underlagt økonomiske og praktiske begrænsninger.