Emneord: Vand luft og vejr

Tal om og undersøg, hvorfor ydersiden af glasset på et glas isvand bliver vådt. Kan I tænke på andre steder, hvor noget lignende sker?
  • Vand luft og vejr
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Vand luft og vejr
Eleverne diskuterer, hvad kraftigt blæsevejr gør ved lyden. Brug grubletegningen til at tale om forholdet mellem lyd og luft.
  • Lyd og bevægelse
  • Vand luft og vejr
Solens lys ændrer sig over 24 timer i farve, styrke og retning. Sæt gang i tankerne om, hvorfor et døgn er 24 timer, og hvorfor lyset ændrer sig.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr
Lad eleverne diskutere, om det teoretisk set ville være muligt at sparke en bold så hårdt, at den ikke kommer ned igen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr
Luften og luftpartiklerne ændrer sig, når man kommer op i bjergene. Lad dine elever diskutere, deres viden og forestillinger om fænomenet.
  • Vand luft og vejr
Når det blæser, bliver det ofte koldt - man kan endda tale om en 'wind-chill-factor'. Lad dine elever diskutere, hvorfor vind og kulde følges ad.
  • Vand luft og vejr
Når vand koger, dannes der bobler i overfladen. Ud fra grubletegningen kan dine elever tale om dette fænomen og hvad det skyldes.
  • Stoffer og stofkredsløb
  • Vand luft og vejr

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content