Emneord: Vand luft og vejr

Observer hvad der sker, når I tager et tomt, koldt glas ud af en fryser og fylder det med is. Bliver ydersiden af glasset vådt? Hvis ja, hvor kan vandet stamme fra? Sker det alle steder – både udendørs og indendørs? Se på vinduerne i en bil, når passagerne har vådt tøj på. Se på spejlet i badeværelset, eller på folks briller, når de kommer indenfor på en kold dag. Hvad ser I, og kan I forklare, hvad der sker?
  • Vand luft og vejr
Hvad sker der med temperaturen, når man bevæger sig op i bjergene? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen.
  • Vand luft og vejr
Eleverne diskuterer, hvad kraftigt blæsevejr gør ved lyden. Brug grubletegningen til at tale om forholdet mellem lyd og luft.
  • Lyd og bevægelse
  • Vand luft og vejr
Solens lys ændrer sig over 24 timer i farve, styrke og retning. Sæt gang i tankerne om, hvorfor et døgn er 24 timer, og hvorfor lyset ændrer sig.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr
Når man laver en højder i fodbold, kan man altid være sikker på at bolden kommer ned igen - eller kan man? Lad eleverne diskutere, om det teoretisk set ville være muligt at sparke en bold så hårdt, at den ikke kommer ned igen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Vand luft og vejr
Denne grubletegning indgår i samlingen Stoffers egenskaber og kan med udgangspunkt i elevernes hverdagsforestillinger bruges som igangsætter til emnet, og oplæg til videre undersøgelser og arbejde.
  • Vand luft og vejr
Når det blæser, bliver det ofte koldt - man kan endda tale om en 'wind-chill-factor'. Lad dine elever diskutere hvorfor det egentlig er, at vind og kulde følges ad.
  • Vand luft og vejr
Når vand koger, dannes der bobler i overfladen. Ud fra grubletegningen kan dine elever tale om dette fænomen og hvad det skyldes.
  • Stoffer og stofkredsløb
  • Vand luft og vejr
Skip to content