Emneord: Stoffer og stofkredsløb

Når søm ruster, hvad gør det så ved massefylden? Lad dine elever tale om dette og om, hvad der sker, når stoffer ændrer sig.
  • Stoffer og stofkredsløb
Når en brusetablet opløses i vand, kommer der bobler. Diskutér, hvor boblerne kommer fra, for at aktivere og udfordre hverdagsforestillinger om ændringer og reaktioner i stoffer.
  • Stoffer og stofkredsløb
Lad dine elever tale om hvad der får et søm til at ruste eller ikke. De skal danne deres egne argumenter og lytte til hinanden.
  • Stoffer og stofkredsløb
Brug denne grubletegning til at tale om syre og forekomsten af syrer i fx madvarer.
  • Stoffer og stofkredsløb
Diskutér, hvor effektive forskellige filtre er til at rense muddervand. Bagefter kan I teste hypoteserne, f.eks. bomuld, en fin si, forskellige tykkelser af filterpapir osv.
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegningen lægger op til en snak om massefylde og vægt ud fra spørgsmålet om hvad der sker med vægten af en kop the, når man opløser en skefuld sukker i den.
  • Stoffer og stofkredsløb
Grubletegningen sætter gang i refleksionerne om hvad der egentlig sker, når det lys brænder. Lad dine elever tale om hvad der sker med stearin og væge.
  • Stoffer og stofkredsløb
Salt kan opløses i vand, men hvad betyder vandets temperatur for opløsningsevnen? Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
  • Stoffer og stofkredsløb
Tal om vægt og massefylde ud fra denne grubletegning om smeltende is.
  • Stoffer og stofkredsløb
Denne grubletegning handler om syreregn og lægger op til en snak om, hvordan sur regn påvirker bjerge og bygninger.
  • Stoffer og stofkredsløb
Skip to content