Emneord: Partikler, bølger og stråling

Lad eleverne udfordre deres hverdagsforestillinger om hvordan elektricitet fungerer ved at arbejde med grubletegningen 'Tykke ledninger'.
  • Partikler, bølger og stråling
Vi ved, at spejle reflektere lys, men hvordan er det med lyd? Lad dine elever diskutere dette. Efterfølgende kan I lave jeres egne eksperimenter og teste elevernes hypoteser.
  • Partikler, bølger og stråling

Fly

Når man hører lyden fra et fly, er det fløjet et godt stykke videre. Lys bevæger sig nemlig meget hurtigere end lyd, og derfor ser man flyet, før man hører det.
  • Lyd og bevægelse
  • Partikler, bølger og stråling
Brug denne grubletegning til at tale om Jorden og universet med udgangspunkt i spørgsmålet om hvad der sker med stjerne om dagen.
  • Jorden og solsystemet
  • Jorden og universet
  • Partikler, bølger og stråling
Grubletegningen lægger op til en snak om hvad lys egentlig er og hvordan det opfører sig. Lad dine elever tale om dette ud fra grubletegningen.
  • Partikler, bølger og stråling
Undersøg hvordan forskellige genstande ser ud i et mørkt rum. Prøv med skinnende genstande, såsom mønter eller alufolie, og hvide genstande, f.eks. en hvid skjorte eller et stykke papir. Hvad ser I?
  • Partikler, bølger og stråling
Kan man høre radio under vandet? Brug grubletegningen til at tale om hvordan lydbølger bevæger sig gennem vand og luft.
  • Partikler, bølger og stråling
Om vinteren kan det være koldt, selvom solen skinner. Tal om dette fænomen ud fra grubletegningen og få aktiveret elevernes hverdagsforestillinger og vejr og årstider.
  • Jorden og universet
  • Partikler, bølger og stråling
Skygger bevæger sig i løbet af dagen, men med hvilken hastighed? Lad eleverne diskutere dette ud fra grubletegningen. Efterfølgende kan I lave undersøgelser for at teste elevernes hypoteser.
  • Partikler, bølger og stråling
Lad dine elever diskutere, om den store eller den lille lommelygte lyser kraftigst og/eller længst.
  • Partikler, bølger og stråling
Skip to content