Nyheder - Ny Viden

Eleverne lærer, at det er OK at fejle

Dorte Danig Jønsen, naturfagslærer på Fuglsanggårdsskolen i Virum, har gennemført flere engineering-forløb på både mellemtrin og i udskolingen. ”Metoden motiverer eleverne og lærer dem, at det er OK at fejle,” fortæller hun.

Naturfagslærer på 10. år, Dorte Danig Jønsen, har deltaget på en række efteruddannelseskurser inden for engineering, og hun har ved flere lejligheder afprøvet metoden på sine elever på Fuglsanggårdsskolen.

Hun er ikke i tvivl om, hvad metoden bidrager med i hendes undervisning:

“Engineering understøtter mange af kompetencemålene rigtig godt. Det gælder blandt andet undersøgelses- og modelleringskompetencerne, som eleverne helt naturligt får sat i spil, når de går i gang med at idégenerere og bygge. Og når de som del af den sidste fase i engineering-processen skal præsentere deres arbejde, får de trænet både kommunikations- og perspektiveringskompetencen.

Desuden er fordelen ved engineering, at eleverne kan se, hvad de kan bruge deres faglige viden til. Det kan indimellem være svært at synliggøre i de klassiske kemi- og fysikforsøg.”

Hvordan er det for dig som lærer at arbejde med engineering?

“Som lærere er vi vokset op med en stram målstyret undervisning, og derfor var det lidt skræmmende de første par gange, da jeg ikke var helt sikker på, hvilke læringsmål jeg ville kunne sætte hak ved. Man ved jo ikke, hvor elevernes ideer bevæger sig hen. Men efter at have prøvet de samme forløb af et par gange, har jeg nu opnået en god føling med, hvilke mål vi kan få opfyldt.

Desuden har jeg lært, at det er en god ide at dele engineering-forløb med kolleger, for det giver mulighed for at høre, hvilke læringsmål de får sat i spil.”

Hvordan sikrer du, at eleverne opnår reel faglig viden?

“Jeg forsøger at stille spørgsmål undervejs, der får dem til at reflektere over vigtige naturvidenskabelige forhold.

Vi har fx skulle bygge flydende huse, og jeg spurgte ind til, hvordan vi generelt får noget til at flyde, og derigennem kom vi ind på en snak om masse, vægt og kraft.

Ofte sikrer jeg, at de har en grundviden, før vi går i gang, som de kan trække på. Vi har blandt andet arbejdet med at udvikle bioplast, og forinden havde vi talt om, hvad almindelig plast indeholder.

Desuden er jeg meget opmærksom på, om der dukker naturfaglige emner op undervejs i forløbet, som vi kan samle op på efterfølgende. Jeg oplever, at fagligheden kan komme ind både før, undervejs og efter et engineering-forløb.”

Hvad betyder undervisningsmetoden for elevernes motivation?

“Jeg oplever ofte, at de elever, der normalt keder sig i undervisningen, pludselig kommer på banen.  De motiveres af at få lov til at afprøve deres vilde ideer, og de oplever sig selv i en ny rolle som den aktive og iderige elev.

Det er fantastisk at se. De, der normalt er bange for at række hånden op af frygt for at sige noget forkert, har også lettere ved at komme på banen. I engineering er der ikke et rigtigt og forkert.

Eleverne kan selvfølgelig godt bevæge sig ud af et vildspor, men som lærer kan man med åbne spørgsmål hurtigt få dem tilbage på sporet, uden at de føler, at de har gjort noget forkert. De lærer, at det er o.k. at fejle, og at fejlene gør dem klogere.”

Del

Aktuelt

Andre nyheder

Billede af ledelses arbejde

Tænk progression ind i din årsplan

Få de bedste tips til at lægge en årsplan for din undervisning. Tag udgangspunkt i elevernes progression og lad ture ud af huset styre, hvornår ...
Astras strategi-2

Ny strategi: Et varigt løft til STEM for børn og unge i hele landet

Astra lancerer ny strategi for 2025-2028, der skal styrke undervisningen og fremme interessen for de naturfaglige fag i en kompleks og omskiftelig verden.
Vinderprojekter på scenen

Årets Unge Forskere vil sætte fokus på kønsforskelle i medicinsk behandling og redde din kloak fra oversvømmelse

100 finalistprojekter imponerede juryen til finalen i Unge Forskere, men særligt to skilte sig ud som helt ekstraordinære.

Årets lærere giver plads til nysgerrighed og kreativitet

Michael Fynsk, Niels Christian Moth Andersen og Peter Salomonsen præmieres med Unge Forskeres lærerpriser og 10.000 kr. for deres arbejde med at inspirere, motivere ...
Finalister til Unge Forskere-konkurrencen

Fra skoleopgave til forskningsprojekt – didaktikken bag Unge Forskere

Unge Forskere giver en ramme for at arbejde projektorienteret med et selvvalgt emne. Det er en metode, der giver noget til alle elever - ikke ...
Finalister til Unge Forskere 2024

Finalisterne er fundet blandt 2.000 projekter og ideer

Svampe, der kan nedbryde PFAS, solcreme til planter og tekstil lavet af alger. 100 innovative ideer og forskningsprojekter er udtaget til finalen i Unge Forskere ...

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content