Undervisningsdifferentiering i naturfag

Abstract

Undervisningsdifferentiering i naturfag handler om lærerens arbejde med at gøre naturfagene tilgængelige for alle elever i grundskolen. Vi tager udgangspunkt i målsætningsarbejdet i vores behandling af undervisningsdifferentiering. Dette gør vi ud fra de forventninger man kan stille til elevers præstationer vedrørende faglig læsning i naturfag.

Vi benytter en gruppe lærerstuderendes forløb om klimaundervisning på en folkeskole. Vi fremhæver hvordan de enkelte elever gennem før-evaluering kan få indsigt i hvad de ved om emnet, og hvordan det også vil aktualisere lærerens grundlag for differentiering.

Det vil give både lærer og elever et tydeligere grundlag for hvordan den enkelte elev eller elevgruppe kan bidrage inkluderende til fællesskabets arbejde. Det vil også lette lærerens arbejde med de didaktiske valg vedrørende differentiering af målsætning, materialevalg, metoder, osv. til de enkelte elever eller elevgrupper.

Forfattere

Kim Negendahl (f. 1957) er cand.mag. i geografi og samfundsfag og lektor ved læreruddannelse og HF i Nørre Nissum, VIA UC. Kim underviser i geografi ved HF og geografi og natur/teknologi ved læreruddannelsen.

Peer Schrøder Daugbjerg (f. 1961) er cand.scient. i biologi, ph.d. i lærerprofessionsforskning og lektor ved læreruddannelsen i Nørre Nissum, VIA UC. Peer underviser i biologi, natur/teknologi og pædagogiske fag ved læreruddannelsen.

Emneord

  • Differentiering
  • Faglig læsning

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content