Undersøgelsesbaseret ubu-undervisning

Undersøgelsesbaseret undervisning handler grundlæggende om, at eleverne designer og udfører undersøgelser, der leder dem frem mod svar på konkret stillede spørgsmål.

Typiske aktiviteter er observation, at stille spørgsmål, undersøge hvad man allerede ved, designe og gennemføre eksperimenter, indsamle og analysere data, fortolke og formidle. Undervejs jonglerer naturfagslæreren med elevernes frihedsgrader, så eleverne udfordres i passende doser undervejs i forløbet.

Det er en pointe i undervisning for bæredygtig udvikling, at eleverne udvikler viden, færdigheder og holdninger i relation til bæredygtighed, så det deltagende og undersøgende element er i fokus. Her er elevernes deltagelse og medbestemmelse helt central.

Ofte anvendes 5E-modellen som en slags skabelon for undervisningen. Her styres eleverne gennem centrale processer i undersøgelsesarbejdet.

Se mere om 5E-modellen på Den naturlige skolesekken og på Astras temaside om undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU). Begge sites byder på uddybninger, konkrete værktøjer og eksempler på anvendelse.

Emneord

  • Bæredygtighed
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content