Re-design i fagteamet

Det kollektive fagteamsamarbejde kan gøre stor forskel for undervisningen, og det gør sig også gældende, når fagteamet går sammen omkring re-design af naturfagsundervisningen forløb og aktiviteter. 

Et fagteam kan styrke fælles planlægning, erfaringsdeling og faglig kollegial sparring, og det kan være en stor fordel for undervisningen, at fagteamudvikling er på dagsordnen i skolens naturfagsundervisning. Hæftet ‘Re-design i fagteamet’ fungerer som konkret inspiration til, hvordan fagteamet kan re-designe allerede eksisterende undervisningsforløb med inspiration fra naturfagsdidaktisk forskning.

Re-design

Grundlæggende handler re-design om, hvordan undervisningsaktiviteter kan nytænkes, så elevernes læring understøttes bedst muligt. Det er på ingen måde et krav at der udvikles nye undervisningsaktiviteter eller -forløb, blot at der for eksempel tænkes læringsorienteret i forhold til at re-designe den allerede eksisterende undervisning.

PRUF

‘PRUF – Professionel udvikling i fagteams’ er en serie bestående af fem hæfter, der fungerer som inspiration til fagteamudvikling. Selve hæfterne bygger på erfaringer fra Quest-projektet, som var et fire-årigt udviklingsprojekt rettet mod kompetenceudvikling af lærere i folkeskolens naturfag.

Forfattere

Birgitte Lund Nielsen og Allan Skindhøj Sørensen er forfatterne, der står bag rapporten ‘Re-design i fagteamet’, som er skrevet i 2016. 

Emneord

  • Naturfagsteam

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content