Re-design i fagteamet

Det kollektive fagteamsamarbejde kan gøre stor forskel for undervisningen, og det gør sig også gældende, når fagteamet går sammen omkring re-design af naturfagsundervisningen forløb og aktiviteter. 

Et fagteam kan styrke fælles planlægning, erfaringsdeling og faglig kollegial sparring, og det kan være en stor fordel for undervisningen, at fagteamudvikling er på dagsordnen i skolens naturfagsundervisning. Hæftet ‘Re-design i fagteamet’ fungerer som konkret inspiration til, hvordan fagteamet kan re-designe allerede eksisterende undervisningsforløb med inspiration fra naturfagsdidaktisk forskning.

Re-design

Grundlæggende handler re-design om, hvordan undervisningsaktiviteter kan nytænkes, så elevernes læring understøttes bedst muligt. Det er på ingen måde et krav at der udvikles nye undervisningsaktiviteter eller -forløb, blot at der for eksempel tænkes læringsorienteret i forhold til at re-designe den allerede eksisterende undervisning.

PRUF

‘PRUF – Professionel udvikling i fagteams’ er en serie bestående af fem hæfter, der fungerer som inspiration til fagteamudvikling. Selve hæfterne bygger på erfaringer fra Quest-projektet, som var et fire-årigt udviklingsprojekt rettet mod kompetenceudvikling af lærere i folkeskolens naturfag.

Forfattere

Birgitte Lund Nielsen og Allan Skindhøj Sørensen er forfatterne, der står bag rapporten ‘Re-design i fagteamet’, som er skrevet i 2016. 

Emneord

  • Naturfagsteam

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content