Praktisk arbejde i natur/teknologi-undervisningen

Abstract

I en fremadrettet kritik af tidligere undervisningsformer i natur/teknik (natur/teknologi) beskriver denne artikel et forsøg på at udvikle en ny model for undervisning i faget. Modellen indeholder tre elementer: et indledende fællesforsøg, hvor et eller flere begreber introduceres. En efterfølgende aktivitetsrække, hvor eleverne på egen hånd arbejder med indholdet fra den fælles start. En afsluttende præsentation, hvor eleverne fremviser og forklarer deres arbejde. Modellen tager udgangspunkt i teori om lærerstyret undervisning ifølge Meyer og erfaringspædagogik og praktisk arbejde af Dewey. Modellen er afprøvet af studerende fra Professionshøjskolen UCC.

Forfattere

Lars Sejersgaard Jakobsen. Lektor. Underviser i fysik/kemi og natur/teknologi på læreruddannelsen UCC samt på Ungdomsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune (LTU). Har i mange år deltaget i diverse udviklingsprojekter og efter- og videreuddannelseskurser.

Peter Mikael Bom Hansen. Lektor. Underviser i geografi og natur/teknologi på læreruddannelsen UCC. Har i mange år deltaget i diverse udviklingsprojekter og efter- og videreuddannelseskurser.

Emneord

  • Praktisk og undersøgende arbejde

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content