Abstract
I en fremadrettet kritik af tidligere undervisningsformer i natur/teknik (natur/teknologi) beskriver denne artikel et forsøg på at udvikle en ny model for undervisning i faget. Modellen indeholder tre elementer: et indledende fællesforsøg, hvor et eller flere begreber introduceres. En efterfølgende aktivitetsrække, hvor eleverne på egen hånd arbejder med indholdet fra den fælles start. En afsluttende præsentation, hvor eleverne fremviser og forklarer deres arbejde. Modellen tager udgangspunkt i teori om lærerstyret undervisning ifølge Meyer og erfaringspædagogik og praktisk arbejde af Dewey. Modellen er afprøvet af studerende fra Professionshøjskolen UCC.
Forfattere
Lars Sejersgaard Jakobsen. Lektor. Underviser i fysik/kemi og natur/teknologi på læreruddannelsen UCC samt på Ungdomsskolen i Lyngby-Taarbæk Kommune (LTU). Har i mange år deltaget i diverse udviklingsprojekter og efter- og videreuddannelseskurser.
Peter Mikael Bom Hansen. Lektor. Underviser i geografi og natur/teknologi på læreruddannelsen UCC. Har i mange år deltaget i diverse udviklingsprojekter og efter- og videreuddannelseskurser.