IBSE i fagteamet

Lærerne har stor betydning, når eleverne skal arbejde med undersøgende arbejdsformer. Eleverne er naturligvis med til at styre deres egen undersøgelsesproces, men erfaring viser, at den mest effektive arbejdsform er guidet. Derfor er det vigtigt, at fagteamet og naturfagslærerne arbejder med IBSE-metoderne i samarbejde. 

Hæftet ‘IBSE i fagteamet’ er ment som en inspiration til, hvordan fagteams kan arbejde med implementering af undersøgende arbejdsformer i skolens naturfagsundervisning. Der gives konkrete eksempler på, hvordan lærere kan arbejde med de IBSE-metoderne, så der skabes en rød tråd fra indskoling til udskoling.

IBSE-metoder

IBSE er en forkortelse for “Inquiry Based Science Education”. Det er en læringsforståelse, der ikke kun tager udgangspunkt i har huske fakta og viden, men derimod også har fokus på hvad eleverne lærer og gør undervejs. Den danske betegnelse undersøgende arbejdsformer er baseret på inquiry-begrebet, som grundlæggende handler om søgen efter viden og informationer ved at stille spørgsmål. Det kan derfor også beskrives som forskning eller efterforskning – man arbejder ud fra spørgsmål, der er mulige at finde svar på. 

PRUF

‘PRUF – Professionel udvikling i fagteams’ er en serie bestående af fem hæfter, der fungerer som inspiration til fagteamudvikling. Selve hæfterne bygger på erfaringer fra Quest-projektet, som var et fire-årigt udviklingsprojekt rettet mod kompetenceudvikling af lærere i folkeskolens naturfag.

Forfattere

Martin Krabbe Sillasen og Ulla Hjøllund Linderoth er forfatterne, der står bag rapporten ‘IBSE i fagteamet’, som er skrevet i 2016.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content