Eleverne opbygger med denne aktivitet viden om andre stoffer (end vand) og øver sig på at reflektere over og undersøge ting, der opfattes som selvfølgeligheder.
Aktivitetsvejledning
Hvordan kan aktiviteten gennemføres?
Varighed: ca. 20 min
Organisering: Eleverne arbejder individuelt eller i grupper.
Tidsrum | Hvad gør eleven? | Hvad gør læreren? |
Ca. 5 min. | Lytter til introduktionen | Sætter opgaven i gang ved at stille spørgsmålene, der ønskes besvaret |
ca. 5 min | Undersøger spørgsmålene | Observerer og guider |
ca. 5 min | Fremlægger, hvad de er kommet frem til | Understøtter eleverne med spørgsmål |
Ca. 10 min. | Stiller spørgsmål til hinanden |
Introduktion og vejledning
Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel forløbe således:
- Præsenter to mulige opgaver, eleverne kan vælge mellem at ville undersøge: 1) hvad ville konsekvenserne være, hvis vand var erstattet af [indsæt et stof, du finder interessant for eleverne at undersøge, fx ethanol, methan]? eller 2) find et stof, som ville kunne erstatte vand, og argumenter for, hvorfor det ville kunne lade sig gøre. Følgende ord skal indgå i elevernes redegørelse:
- Kondensering, massefylde, energi, molekylehastighed, tilstandsform, fordampning, gasform, væskeform, tyngdekraft.
- Eleverne undersøger og formulerer på skrift deres svar.
- I fælles opsamling præsenterer eleverne for hinanden, hvad de er kommet frem til.
- Efter en præsentation opfordres eleverne til at udfordre hinanden på, hvad de er kommet frem til.