Hverdagsforestillinger

Abstract

Forskningen har vist, at en del hverdagsforståelser indenfor det naturfaglige område går igen på tværs af kulturer og grænser, og at der er brug for eksplicit fokus i undervisningen for at udfordre disse. For eksempel vil både mange skoleelever og voksne forklare årstider med reference til afstand mellem solen og jorden, månens faser, som forårsaget af noget der skygger, og skyer som vand i gasfase.

I teksten inddrages også eksempler, der handler om elektriske kredsløb, kroppens stof- og energiomsætning, og om elevernes forståelse af modeller. Det diskuteres endvidere, hvordan man som lærer kan undersøge elevers hverdagsforståelser og understøtte deres læring fx gennem undersøgende samtale. Konkrete værktøjer som grubletegninger og brug af kommenterede elevtegninger inddrages.

Forfatter

Birgitte Lund Nielsen er lektor på VIAUC Læreruddannelsen i Aarhus og forskningskonsulent på Center for Scienceuddannelse, Aarhus Universitet. Hun er uddannet lærer i fysik/kemi og geografi, cand.scient i geoscience, og master og ph.d. i Naturfagenes didaktik. Forskningsinteresse er udover elevers  undersøgende samtale og begrebsudvikling også læreres professionelle udvikling.

Emneord

  • Hverdagsforestillinger

𝗠𝗮𝗻𝗴𝗹𝗲𝗿 𝗱𝘂 𝗶𝗻𝘀𝗽𝗶𝗿𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻 𝘁𝗶𝗹 𝗴𝗼𝗱𝗲 𝗻𝗮𝘁𝘂𝗿𝗳𝗮𝗴𝗹𝗶𝗴𝗲 𝘂𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀ø𝗴𝗲𝗹𝘀𝗲𝗿?

Astra er medarrangør af Big Bang-konferencen, der samler landets bedste formidlere, undervisere og forskere og giver dig to dages faglig forkælelse i naturvidenskabens tegn.

Du får:

Køb din billet til Danmarks største naturfagskonference!

(åbner bigbangkonferencen.dk)

Skip to content