Hvad er der i røret

Aktivitetsvejledning

Hvordan kan aktiviteten gennemføres?

Varighed: ca. 20 min.

Organisering: Aktiviteten udføres i grupper. Størrelsen på grupperne er ikke så vigtig, så længe hver elev har mulighed for at undersøge rørene.

Hvad skal der bruges?

  • Forskellige væsker, eksempelvis 1) vand, 2) vand med frugtfarve, 3) ethanol og 4) madolie.
  • Væskerne hældes i Falcon-rør i et antal, således at hver gruppe har et sæt. Væskerne vælges, så de parvis har fællestræk, men er afgørende forskellige.

 

Mere viden

Instruktion og vejledning

Lærerens instruktion og vejledning undervejs i undersøgelsesaktiviteten kan med fordel indeholde:

Hver gruppe får udleveret et sæt Falcon-rør:

  1. runde, låget må IKKE skrues af rørene:
  • Lad eleverne undersøge rørene med besked på at svare på “forskningsspørgsmålet”: “Hvad er der i røret?”
  • Understøt eleverne i at gå systematisk til værks ved at spørge dem: “Hvilke parametre kan I undersøge?”, “Hvilke data har I?”, “Er der andre data, I kan få?”, “Hvordan kan I registrere data?” (tabel, graf, billede,…).
  • Understøt eleverne i at diskutere data ved at spørge: “Hvad kan I sige ud fra de data, I har?”

Emneord

  • Motivation og interesse
  • Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning

Hvad skal eleverne have ud af denne aktivitet?

Aktiviteten skal engagere eleverne i, hvad en naturvidenskabelig undersøgelse er.

Målene med, at eleverne gennemfører ‘Hvad er der i røret’, kunne således lyde:

  • at eleverne øves i at komme med det bedste bud, de har, ud fra den viden, de har eller kan skaffe.
  • at eleverne bliver bevidste om, hvilke elementer en undersøgelse består af.
  • at eleverne øves i at se en sammenhæng mellem den anvendte metode og hvor sikre svar, der kommer ud af undersøgelsen.

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content