Fra fokusområde til konkret arbejde med undersøgelser og modeller

Astras fællesfaglige forløb er opbygget i fire faser, som det uddybes i den didaktiske vejledning Fire faser i fællModellen viser hvordan et fællesfagligt forløb kan struktureres i fire dele. Første del: Iscenesæt og engagér. Anden del: Fællesdel med fælles problemstilling og arbejdsspørgsmål. Tredje del: Gruppedel, hvor grupperne arbejder med egne problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Fjerde del: Del og gem viden.esfagligt forløb’, og hvis omrids ses til højre.

De fællesfaglige forløb er tilrettelagt, så der i fællesdelen i forløbene modelleres for eleverne, hvordan der kan arbejdes fra det mere overordnede til det helt konkrete: fra fokusområdet med det overordnede spørgsmål, fx Hvad truer biodiversiteten i Østersøen, og hvad kan mennesker gøre ved disse trusler?, til en problemstilling, der er fælles for hele klassen, og videre til arbejdsspørgsmål, der alle lægger op til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller. 

At få eleverne til at udarbejde arbejdsspørgsmål af en sådan beskaffenhed, at de lægger op til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller, der er med til at give svar på arbejdsspørgsmålene, er i Astras erfaring særligt vanskeligt. Derfor er forløbene tilrettelagt, så de søger at understøtte netop det. 

I forløbets gruppedel arbejder eleverne gruppevis med egne problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål, afhængigt af hvilke frihedsgrader lærerne giver den aktuelle elevgruppe. Forhåbentlig har fællesdelen af forløbet gjort det tydeligere for eleverne, hvorledes arbejdet med naturfaglige undersøgelser og modeller kan være med til at give svar på arbejdsspørgsmål, der er med til at belyse problemstillingen.

Disse bevægelser fra det overordnede til det stadig mere konkrete på vej nedad trappen og omvendt på vej op, illustreres i trappemodellen:

Trappemodel, der illustrerer bevægelsen fra det overordnede fokusområde og ned til det konkrete arbejde med undersøgelser og/eller modeller.

Emneord

  • Fællesfaglig naturfagsundervisning

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content