Fra den fælles del til gruppernes eget arbejde

Astras fællesfaglige forløb er opbygget i fire faser, som det uddybes i den didaktiske vejledning ‘Fire faser i fællesfagligt forløb’, hvis omrids ses herunder.

Modellen viser hvordan et fællesfagligt forløb kan struktureres i fire dele. Første del: Iscenesæt og engagér. Anden del: Fællesdel med fælles problemstilling og arbejdsspørgsmål. Tredje del: Gruppedel, hvor grupperne arbejder med egne problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Fjerde del: Del og gem viden.

For at leve op til de karakteristika ved problembaseret arbejde i naturfag, som faghæfterne for udskolingsnaturfagene ridser op på side 28, indeholder Astras fællesfaglige forløb en gruppedel, hvor eleverne arbejder med egne problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål.

Flere veje at gå

Dette ‘og/eller’ fortæller, at der er flere veje at gå:

Vej 1: Grupperne arbejder med egne problemstillinger og dertilhørende arbejdsspørgsmål, der giver anledning til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller, som beskrevet i den didaktiske vejledning ‘Fra fokusområde til konkret arbejde med undersøgelser og modeller’.

Vej 1: Hver gruppe egenproducerer problemstillinger med tilhørende arbejdsspørgsmål

 

Vej 2: Grupperne arbejder videre med samme problemstilling som i fællesdelen og finder selv på nye arbejdsspørgsmål, der giver anledning til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller.

Vej 2: Alle grupper med samme problemstilling - hver med egenproducerede arbejdsspørgsmål

 

Vej 3: Grupperne vælger mellem et antal lærerfremstillede problemstillinger og formulerer hertil selv arbejdsspørgsmål, som giver anledning til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller.

Vej 3: Hver gruppe vælger en lærerproduceret problemstilling og formulerer egne arbejdsspørgsmål

Forskellige grader af medbestemmelse

De tre skitserede veje at gå giver eleverne forskellige muligheder for medbestemmelse. Den første er den mest åbne, da den giver eleverne flest frihedsgrader, men samtidig kræver mest selvstændighed. De to andre er mere struktureret stilladserede, og de indskrænker dermed elevernes råderum, men reducerer måske samtidig kompleksiteten for dem.

En mulig progression

Det er naturfagslærernes vurdering, hvilken frihedsgrad deres aktuelle elevgruppe skal have. Nogle ser en form for progression i det således, at der tidligt i den treårige periode, de fællesfaglige forløb forløber over, kan vælges vej 2. Når eleverne er bekendte med at stille arbejdsspørgsmål, der lægger op til arbejde med naturfaglige undersøgelser og modeller, kan vej 3 vælges. Senere i den treårige periode kan vej 1 tages i brug. Da er eleverne vant til at arbejde i fællesfaglige forløb og kan forhåbentlig bedre navigere i den kompleksitet, som mange frihedsgrader giver.

Astras forløb tager ikke disse valg for naturfagslærerne, men lægger blot op til, at der i gruppedelen arbejdes med gruppernes egne problemstillinger og/eller arbejdsspørgsmål. Der gives i Astras enkelte forløb inspiration til, hvilke problemstillinger og arbejdsspørgsmål naturfagslærerne kan have i baghånden til vejledningen af eleverne i gruppedelen.

Emneord

  • Fællesfaglig naturfagsundervisning

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content