Dialog i naturfagsundervisning

Abstract

Denne artikel handler om, hvad forskellige former for faglig dialog betyder for elevernes motivation og læring i naturfagsundervisningen. Fokus er på hvordan, at læreren via dialogisk samtale kan inddrage elevernes ideer og hverdagsforestillinger i sin undervisning.

Artiklen beskriver i hvilket omfang og hvordan, at dialog i forbindelse med det praktiske og undersøgende arbejde kan få betydning for elevernes udbytte. Der gives desuden et konkret bud på en analysemodel til vurdering af den dialogiske diskurs i klasseværelset. Med udgangspunkt i modellen giver artiklen forslag til hvordan og hvornår de forskellige dialog-former kan anvendes i naturfagsundervisningen.

Pointen i artiklen er, at hvis eleverne gennem naturfagsundervisningen skal tilegne sig en ny og alternativ måde at tale, arbejde og tænke på, så kræver det, at læreren er opmærksom på elevernes hverdagsforestillinger – og på omfanget og kvaliteten af den faglige dialog i klasseværelset.

Artiklen er baseret på dansk og international forskning samt erfaringer fra læreruddannelsen gennem UCCs aktionsforskningsprojekt ”Faglig dialog i praksis”.

Forfatter

Sanne Schnell har en baggrund som Cand. scient. og friluftsvejleder fra Københavns Universitet. Lektor ved Professionshøjskolen University College Capital (UCC). Underviser på læreruddannelsen i biologi, natur/teknologi, hjemkundskab, udeskole og sundhed. Deltaget i forsknings-og udviklingsarbejde omkring faglig dialog, praktisk arbejde i naturfagene, og forholdet mellem teori og praksis i læreruddannelsen.

Emneord

  • Dialog i naturfagsundervisning

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content