Gå til hovedindhold

Brug didaktiske indsigter til at styrke din undervisning i bæredygtig udvikling

baeredygtig_udvikling - ©Natursekken.no

I undervisning for bæredygtig udvikling er målet at styrke elevernes handlekompetence. Det betyder, at eleverne dels skal få viden om, hvilke handlemuligheder der er i et givent bæredygtighedsdilemma, dels skal opnå tillid til, at deres egne handlinger har betydning, og dels at de opøver en vilje til at handle for en bæredygtig udvikling.

Med udgangspunkt i naturfagenes indhold og fagdidaktik medfører det, at man bør udvikle undervisning for bæredygtig udvikling med (mindst) disse seks perspektiver:

 

Udvikling af handlekompetence

Samspillet mellem færdigheder, kundskaber og holdninger bidrager til at udvikle elevernes handlekompetence.  

handlekompetencer i ubu.png

Modifiseret fra Scheie, E. & Korsager, M. (2014) Utdanning og undervisning for bærekraftig utvikling, Naturfag 2/2014.