Naturvidenskabsfestival danner rammen for Masseeksperiment, Min Vildeste Ide og idegenerering til Unge Forskere. Se, hvordan Astras forskellige aktiviteter går hånd i hånd i Michael Fynsk’ plan for naturfagsundervisningen.
Det er forskelligt, hvad der tænder elevers naturfaglige gnist, men tilbøjeligheden til at undre sig og stille spørgsmål er noget, alle elever har. Som lærer ser Michael Fynsk det som sin fornemmeste opgave at give eleverne rammerne til at udforske den undren.
Til det gør han brug af en vifte af Astras aktiviteter, og for ham spiller de sammen på en god måde i årsplanen:
Naturvidenskabsfestival danner hvert år rammen for en uge med scienceoplevelser på skoler over hele landet. Under temaet ‘Fremtidens By’ inspirerer Astra til at bryde naturfagsundervisningens vante rammer og gøre noget særligt – om det er i et enkelt modul eller en hel uge er op til skolen selv.
Gå til oversigt over Michaels plan
Fælles aktiviteter og lokal konkurrence på skolen
I Michaels festivaluge skal friskole- og efterskoleelever arbejde sammen under temaet ‘Fremtidens By’.
De skal lave aktiviteter og tegne deres bidrag til illustrationskonkurrencen Min Vildeste Ide. I Min Vildeste Ide tegner elever deres bud på en naturfaglig løsning på et valgfrit problem, som de har arbejdet med i løbet af festivalugen:
“Eleverne skal ikke bare sætte sig ned og tegne. Vi laver en proces omkring det, hvor efterskoleeleverne fx har nogle forskellige poster, der skal inspirere dem til de illustrationer, de så laver senere.”
Hvem er Michael Fynsk?
Michael er lærer på Flakkebjerg Efterskole og Flakkebjerg Friskole samt ambassadør for Astras Masseeksperiment og Unge Forskere.
Han har været mange år på folkeskolen Antvorskov Skole, hvor han også deltog i Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og Unge Forskere.
Michael er optaget af at lave undervisning, der engagerer eleverne i det, der motiverer dem. Sådan lærer de mere, og det gør det sjovere at være lærer.
Udover at sende illustrationerne ind til Min Vildeste Ide-konkurrencen, planlægger Michael at lave en lokal konkurrence, som han kalder ‘Flakkes Vildeste Ide’. Her kan eleverne udstille deres illustrationer og kåre de bedste ideer.
Som et sidste element i festivalugen skal eleverne deltage i Masseeksperiment, hvor de sammen med tusindvis af elever og førende forskere skal undersøge jordsundhed. Med autentiske forskningsmetoder laver eleverne undersøgelser og jordprøver, som de deler med forskere, der laver en kortlægning af jordsundhed i Danmark med data fra elever over hele landet.
Unge Forskere for de særligt motiverede
De elever, der er blevet særligt tændte på nogle specifikke emner i løbet af uge 39, får muligheden for at arbejde videre med et naturvidenskabeligt projekt til Unge Forskere Junior – Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence.
Igen handler det for ham om at være oprigtigt interesseret og lyttende, og om at spørge ind til de ting, eleverne undrer sig over.
Selvom Michael anerkender, at især efterskolen giver nogle særlige rammer for netop dette, så ved han af erfaring, at det også godt kan lade sig gøre i en folkeskole. Da han deltog for første gang i Unge Forskere for mere end 10 år siden, var han nemlig lærer på Slagelses største folkeskole, Antvorskov Skole. Siden da har han haft elever med i finalen hvert år.
Aktiviteter, der giver plads til elevernes undren
Fælles for de af Astras aktiviteter, Michael Fynsk har med i sin årsplan, er, at de alle handler om at give plads til elevernes undren og nysgerrighed på forskellige niveauer. Det går fra det relativt lukkede Masseeksperiment over festivalens mere åbne tema til Min Vildeste Ide og Unge Forskere, hvor eleverne kan udfolde sig frit.
Læs mere om de forskellige tilbud og meld din klasse til de aktiviteter, der giver mening i din årsplan.
Michaels plan for næste skoleår
Uge 39 danner rammen om
Naturvidenskabsfestival
Scienceoplevelser hvert år i uge 39. Temaet for 2025 er ‘Fremtidens By’. Michael laver aktiviteter for efterskolen og friskolen med årets tema.
Masseeksperiment
Verdens største ‘Student Science Project’ – i 2025 om jordsundhed. Eleverne skal indsamle data og dele med førende forskere.
Min Vildeste Ide
Illustrationskonkurrence, hvor grundskoleelever tegner deres bud på en naturfaglig løsning på et selvvalgt problem. En del af Unge Forskere.
Videre arbejde efter uge 39
Min Vildeste Ide - alle elever
- Konkurrence og udstilling på skolen
- Tilmeld elever inden 1. december
- Send tegninger til Astra (mærket Unge Forskere) inden 1. december
Unge Forskere - de særligt motiverede
Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence, hvor eleverne arbejder med selvvalgte projekter.
- Idegenerering og projektudvikling
- Konkurrence og udstilling på skolen
-
Aflevering af projekter inden 26. januar
- Projektrapport
- Projektbeskrivelse
- Videopitch