Nyheder - Ny Viden

I Michaels årsplan supplerer Astras aktiviteter hinanden

Naturvidenskabsfestival danner rammen for Masseeksperiment, Min Vildeste Ide og idegenerering til Unge Forskere. Se, hvordan Astras forskellige aktiviteter går hånd i hånd i Michael Fynsk’ plan for naturfagsundervisningen.

Det er forskelligt, hvad der tænder elevers naturfaglige gnist, men tilbøjeligheden til at undre sig og stille spørgsmål er noget, alle elever har. Som lærer ser Michael Fynsk det som sin fornemmeste opgave at give eleverne rammerne til at udforske den undren.

Til det gør han brug af en vifte af Astras aktiviteter, og for ham spiller de sammen på en god måde i årsplanen:

Jeg bruger uge 39 til at kickstarte Unge Forskere på skolen. For mig handler kickstart lige så meget om at lære elevernes interesser at kende. Rammen for at blive klogere på det er at afholde Naturvidenskabsfestival, gennemføre Masseeksperiment og deltage i Min Vildeste Ide.
Michael Fynsk, lærer på Flakkebjerg Efterskole og Flakkebjerg Friskole

Naturvidenskabsfestival danner hvert år rammen for en uge med scienceoplevelser på skoler over hele landet. Under temaet ‘Fremtidens By’ inspirerer Astra til at bryde naturfagsundervisningens vante rammer og gøre noget særligt – om det er i et enkelt modul eller en hel uge er op til skolen selv.

Gå til oversigt over Michaels plan

Fælles aktiviteter og lokal konkurrence på skolen

I Michaels festivaluge skal friskole- og efterskoleelever arbejde sammen under temaet ‘Fremtidens By’.

De skal lave aktiviteter og tegne deres bidrag til illustrationskonkurrencen Min Vildeste Ide. I Min Vildeste Ide tegner elever deres bud på en naturfaglig løsning på et valgfrit problem, som de har arbejdet med i løbet af festivalugen: 

“Eleverne skal ikke bare sætte sig ned og tegne. Vi laver en proces omkring det, hvor efterskoleeleverne fx har nogle forskellige poster, der skal inspirere dem til de illustrationer, de så laver senere.”

Hvem er Michael Fynsk?

Michael er lærer på Flakkebjerg Efterskole og Flakkebjerg Friskole samt ambassadør for Astras Masseeksperiment og Unge Forskere.

Han har været mange år på folkeskolen Antvorskov Skole, hvor han også deltog i Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og Unge Forskere.

Michael er optaget af at lave undervisning, der engagerer eleverne i det, der motiverer dem. Sådan lærer de mere, og det gør det sjovere at være lærer.

Udover at sende illustrationerne ind til Min Vildeste Ide-konkurrencen, planlægger Michael at lave en lokal konkurrence, som han kalder ‘Flakkes Vildeste Ide’. Her kan eleverne udstille deres illustrationer og kåre de bedste ideer.

Som et sidste element i festivalugen skal eleverne deltage i Masseeksperiment, hvor de sammen med tusindvis af elever og førende forskere skal undersøge jordsundhed. Med autentiske forskningsmetoder laver eleverne undersøgelser og jordprøver, som de deler med forskere, der laver en kortlægning af jordsundhed i Danmark med data fra elever over hele landet.

Unge Forskere for de særligt motiverede

De elever, der er blevet særligt tændte på nogle specifikke emner i løbet af uge 39, får muligheden for at arbejde videre med et naturvidenskabeligt projekt til Unge Forskere Junior – Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence.

Unge Forskere kræver noget mere både af lærer og elev, for her bliver der stillet nogle andre krav, men det giver også noget mere. Man får en helt anden kontakt med eleverne
Michael Fynsk, lærer på Flakkebjerg Efterskole og Flakkebjerg Friskole

Igen handler det for ham om at være oprigtigt interesseret og lyttende, og om at spørge ind til de ting, eleverne undrer sig over. 

Selvom Michael anerkender, at især efterskolen giver nogle særlige rammer for netop dette, så ved han af erfaring, at det også godt kan lade sig gøre i en folkeskole. Da han deltog for første gang i Unge Forskere for mere end 10 år siden, var han nemlig lærer på Slagelses største folkeskole, Antvorskov Skole. Siden da har han haft elever med i finalen hvert år.

Aktiviteter, der giver plads til elevernes undren

Fælles for de af Astras aktiviteter, Michael Fynsk har med i sin årsplan, er, at de alle handler om at give plads til elevernes undren og nysgerrighed på forskellige niveauer. Det går fra det relativt lukkede Masseeksperiment over festivalens mere åbne tema til Min Vildeste Ide og Unge Forskere, hvor eleverne kan udfolde sig frit. 

Læs mere om de forskellige tilbud og meld din klasse til de aktiviteter, der giver mening i din årsplan.

Michaels plan for næste skoleår

Uge 39 danner rammen om

Naturvidenskabsfestival

Scienceoplevelser hvert år i uge 39. Temaet for 2025 er ‘Fremtidens By’. Michael laver aktiviteter for efterskolen og friskolen med årets tema.

Masseeksperiment

Verdens største ‘Student Science Project’ – i 2025 om jordsundhed. Eleverne skal indsamle data og dele med førende forskere.

Min Vildeste Ide

Illustrationskonkurrence, hvor grundskoleelever tegner deres bud på en naturfaglig løsning på et selvvalgt problem. En del af Unge Forskere.

Videre arbejde efter uge 39

Min Vildeste Ide - alle elever

Astra-figur_Flyvende-ikoner_Astra

Unge Forskere - de særligt motiverede

Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence, hvor eleverne arbejder med selvvalgte projekter.

Del

Aktuelt

Andre nyheder

Billede af ledelses arbejde

Tænk progression ind i din årsplan

Få de bedste tips til at lægge en årsplan for din undervisning. Tag udgangspunkt i elevernes progression og lad ture ud af huset styre, hvornår ...
Astras strategi-2

Ny strategi: Et varigt løft til STEM for børn og unge i hele landet

Astra lancerer ny strategi for 2025-2028, der skal styrke undervisningen og fremme interessen for de naturfaglige fag i en kompleks og omskiftelig verden.
Vinderprojekter på scenen

Årets Unge Forskere vil sætte fokus på kønsforskelle i medicinsk behandling og redde din kloak fra oversvømmelse

100 finalistprojekter imponerede juryen til finalen i Unge Forskere, men særligt to skilte sig ud som helt ekstraordinære.

Årets lærere giver plads til nysgerrighed og kreativitet

Michael Fynsk, Niels Christian Moth Andersen og Peter Salomonsen præmieres med Unge Forskeres lærerpriser og 10.000 kr. for deres arbejde med at inspirere, motivere ...
Finalister til Unge Forskere-konkurrencen

Fra skoleopgave til forskningsprojekt – didaktikken bag Unge Forskere

Unge Forskere giver en ramme for at arbejde projektorienteret med et selvvalgt emne. Det er en metode, der giver noget til alle elever - ikke ...
Finalister til Unge Forskere 2024

Finalisterne er fundet blandt 2.000 projekter og ideer

Svampe, der kan nedbryde PFAS, solcreme til planter og tekstil lavet af alger. 100 innovative ideer og forskningsprojekter er udtaget til finalen i Unge Forskere ...

Skemaet er ikke tilgængeligt på telefonen i vertikal tilstand. Vend telefonen om, eller se det på din computer.

Helt ude i skoven

Tag på sheltertur i skoven, hvor I laver mad over bål og studerer skovens liv efter solnedgang.

Der er sket et mord

Træk i trenchcoaten og brug naturfaglige metoder til at opklare en mordgåde. Eleverne arbejder med DNA-koder, aftryk af fingre og fodtøj og lytter til lydfiler. Gennemfør aktiviteten en sen eftermiddag og aften, hvor I slutter med fælles madlavning og spisning.

Universet tur-retur

Vend blikket op mod stjernerne en mørk vintermorgen – hvad kan du se i teleskopet? Eleverne observerer himmellegemer, lærer om planeterne og arbejder med afstande i solsystemet.

Tidsforbrug

Ca. 12 timer
Ca. 5 timer
Ca. 3 timer

Særlige krav

Behov for to voksne pga. overnatning (evt. klubpædagog + lærer)

Hovedaktiviteter

Kompetenceområder og mål

Naturerfaring
Naturvidenskab i anvendelse
Astronomi
Der er en fejl i dine indtastede oplysninger. Prøv igen.
Tak for din tilmelding!

Tilmeld dig Big Bang-konferencens interesseliste, hvis du:

  • Vil have besked, når billetsalget åbner
  • Er interesseret i et smugkig af årets keynote speakers
  • Har lyst til at være den første til at se årets program
Skip to content