Eleverne undersøger, hvilke forhold der gør sig gældende for vægtstangsprincippet. Ved at afprøve forskellige placeringer af elementerne i opstillingen, erfarer de hvilken betydning det enkelte parameter har for, hvordan en given vægt kan løftes med en bestemt trykpåvirkning.
Vægtstangsprincippet
Med simple materialer, fx en malerpind, et paprør og en sten, laver eleverne en eleverne opstilling, der gør dem i stand til selv at formulere en beskrivelse af vægtstangsprincippet med deres egene ord.
Lad eleverne lave en struktureret undersøgelse af, hvilken sammenhæng der er mellem vippepunktet på vægtstangen og den kraftpåvirkning, der skal til for at løfte den valgte vægt.
Kraftpåvirkningen måles med en kraftmåler og resultaterne noteres i Newton i elevarket. Har man ikke kraftmålere til rådighed, kan denne del udelades.
Der diskuteres i klassen, hvor vægtstangsprincippet optræder i dagligdagen, fx: vippe, kran, pedalarm på cykel, saks osv.
Andre ideer til flere aktiviteter, som knytter sig til emnet klik her.
Vægtstangsprincippet er en af de grundlæggende fysiske principper, som kan udnyttes, når maskiner skal udføre et stykke arbejde. Ved at indtænke princippet i det mekaniske design, kan en motors ydeevne, og dermed energibehovet, være mindre, end hvis motoren skulle udføre arbejdet i en direkte kobling. Denne viden kan eleverne bruge i deres løsning af engineeringopgaven.
Undersøgelse, Modellering og Perspektivering
Fysik/Kemi: Produktion og erhverv
Mekanik, kraftudveksling, kraftmåling
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.