- Grundskole
Formålet med undersøgelsen er, at undersøge om ilt i vandet har betydning for, hvor ofte vandbiller skal til overfladen for at hente ilt.
Vi gætter på at billen kommer flest gange op til overfladen i forsøg _____ med _____
Antal gange billen kom op til overfladen i: | Kogt vand | Almindeligt vand fra vandhane eller vandhul. | Pisket vand fra vandhane eller vandhul | |
Forsøg 1 | ||||
Forsøg 2 | ||||
Forsøg 3 | ||||
Gennemsnit |
… arbejde med mange af de andre ideer fra vandtjek.dk
Vandbiller respirerer via deres åbne spirakler. De svømmer op til overfladen og henter ilt fra atmosfæren, som de bringer med ned i vandet som en luftboble under dækvingerne også kaldet en fysiske gælle. De benytter også luftboblen til at regulerer deres position i vandet.
Aktiviteten kræver adgang til et nærliggende vandhul, hvor der skal indfanges vandbiller. Der findes mange forskellige vandbiller, og det er ikke vigtigt, at det er den samme vandbilleart alle grupperne benytter i deres undersøgelse. Bare der indfanges en vandbille til alle grupper
Der er en del ventetid, hvor eleverne kan skiftes til at tælle, hvor mange gange vandbillen kommer op til overfladen for at hente luft. Derfor er det en god ide at planlægge andre aktiviteter, som eleverne kan arbejde med i de 3 X 15 minutter, hvor de observerer vandbillen.
Det er muligt at biologisk at bestemme iltindhold i vand ved at benytte vandbillers ånding som målemetode.
Vi inspirerer dig, der inspirerer! Med gode idéer, ny viden og inspiration til hvordan du kan skabe engagerende naturfagsundervisning af høj kvalitet.